عکاسی صنعتی چیست و چرا کسب‌وکارها به آن نیاز دارند؟

عکاسی صنعتی چیست

عکاسی صنعتی یکی از شاخه‌های تخصصی هنر عکاسی است که باعث می‌شود صاحب کسب‌وکار بتواند از طریق نمایش دادن تصویر محصولات یا فرایند تولید آن‌ها با مشتریان خود ارتباط برقرار کند. هنگامی که قصد خرید یک محصول را دارید، معمولاً ابتدا به تصویر آن توجه می‌کنید و انتظار دارید تصاویری باکیفیت از آن وجود داشته باشد. عکاسی صنعتی به رفع این نیاز می‌پردازد و در سایت‌ها، کاتالوگ‌‌ها، بروشورها و انواع تبلیغات استفاده می‌شود.

با استفاده از خدمات عکاسی صنعتی در مشهد می‌توانید محصولات را به خوبی معرفی و کسب‌وکار خود را مطرح کنید. در ادامۀ این مقاله از آکادمی معین حسینی به بررسی انواع عکاسی صنعتی، اهمیت آن و مزایای استفاده از خدمات عکاسی صنعتی در مشهد می‌پردازیم.

عکاسی صنعتی چیست؟

تبلیغات تصویری قدرت زیادی برای رشد کسب‌وکار دارند و با رشد این نوع تبلیغات در رسانه‌های تصویرمحور مانند اینستاگرام، گرفتن عکس‌های جذاب و حرفه‌ای اهمیتی روزافزون یافته‌اند. عکس‌های حرفه‌ای و باکیفیت هویت بصری یک برند محسوب می‌شوند و اگر قصد دارید محصولات کسب‌وکار خود را معرفی کنید، به عکاسی صنعتی نیاز خواهید داشت.

عکاسی صنعتی (Industrial Photography) یا تجاری (Commercial Photography) یکی از شاخه‌های عکاسی است که خود شامل چند شاخه و تخصص دیگر می‌شود. عکاسی صنعتی با اهداف تجاری و به قصد معرفی یا تبلیغ برند، کالا یا خدمات و افزایش فروش انجام می‌شود و مشتری را برای خرید محصول قانع می‌کند. خلاقیت یکی از مهم‌ترین عناصر عکاسی صنعتی است که توجه مشتری را به سوژه جلب می‌کند و موجب متمایز شدن کسب‌وکار از رقبا می‌شود.

در عکاسی صنعتی معمولاً تعداد زیادی از کالاها عکاسی می‌شوند تا صاحب کسب‌وکار بتواند در یک نوبت عکاسی از همۀ محصولات عکس صنعتی تهیه کند. این تصاویر در سایت یا شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام برای معرفی محصولات و فروش آن‌ها استفاده می‌شوند. مهم است که در عکاسی صنعتی بهترین ویژگی‌های محصولات نمایش داده شود تا کسب‌وکار را حرفه‌ای نشان دهد و مشتری به خرید محصول ترغیب شود.

انواع عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی حوزه‌ای بسیار وسیع و متنوع است و انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

عکاسی هوایی

در عکاسی هوایی با استفاده از دوربین‌های پیشرفته، تصاویر به صورت عمودی از ارتفاع بالا گرفته می‌شوند. مقیاس، هم‌پوشانی، فاصله کانونی، تعداد فریم‌ها، خطوط هوایی، علائم اعتباری، پوشش استریوسکوپی و نقشه‌های راهنما از جمله اصطلاحات رایج و مهم در این نوع عکاسی هستند.

عکاسی خودرو

عکاسی خودرو به معنای عکاسی خودروهای فعلی یا جدید یک برند است که موجب افزایش آگاهی مشتری از ویژگی‌های آن‌ها می‌شود. عکاسی خودرو با توجه به علاقه و اشتیاق شدید افراد، معمولاً مورد استقبال قرار می‌گیرد و تقاضای بالایی دارد. انتخاب زمان درست، پس‌زمینۀ مناسب، در نظر گرفتن انعکاس نور و توجه به رنگ خودرو از جمله اصول مهم عکاسی خودرو هستند.

عکاسی محصول

عکاسی باکیفیت از محصولات یک کسب‌وکار می‌تواند به جذب مشتری و افزایش فروش کمک کند و برای تبلیغ مزایا و ویژگی‌های کالا اهمیت زیادی دارد. در مقابل، عکاسی نامناسب از محصولات موجب می‌شود مشتری نتواند با کسب‌وکار ارتباط برقرار کند و سایت یا صفحۀ اینستاگرام شما را به راحتی ترک کند. بنابراین عکاسی محصول برای شرکت تولید کالا اهمیت زیادی دارد و باید جدی گرفته شود.

عکاسی محصول

عکاسی غذا

عکاسی غذا به دلیل محبوبیت این صنعت در میان مخاطبان، سطح تقاضای بالایی دارد و از آن استقبال می‌شود. در این نوع عکاسی، تصویر غذاها و منوها با استفاده از تجهیزات و نوردهی مناسب، به شیوه‌ای جذاب و البته طبیعی گرفته می‌شود.

عکاسی معماری داخلی

عکاسی معماری و نمای داخلی به عکس‌برداری از نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها و بناها با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی و حفظ تقارن گفته می‌شود. این سبک عکاسی مستلزم خلاقیت بسیار بالا بوده و مهم است که به مخاطب احساس حضور در محیط داده شود.

عکاسی خبری

عکاسی خبری هنر روایت یک خبر با استفاده از تصاویر دارای ارزش خبری بالا است. عکس خبری باید معنایی را به مخاطب منتقل کند و با استفاده از توضیحات تکمیل شود. عکس خبری باید بتواند خبر را به شیوه‌ای صحیح و جذاب منتقل کند تا اعتماد مخاطب به خبرگزاری مدنظر جلب شود.

عکاسی جواهرات

عکاسی جواهرات اگر جذاب و حرفه‌ای انجام شود، می‌تواند مشتری را شگفت‌زده و به خرید ترغیب کند. هنگام عکاسی جواهرات باید به انعکاس نور، تار بودن عکس و لرزش دوربین توجه کنید تا با جلوگیری از این موارد، بهترین تصویر را تهیه کنید.

عکاسی محیطی

عکاسی محیطی به عکس گرفتن از کارکنان در حین کار گفته می‌شود و باید محیط کار و فرایند انجام کار را به خوبی نمایش دهد. البته ممکن است برای عکاسی از برخی محیط‌های کاری و سازمانی به گرفتن مجوز نیاز داشته باشید.

عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی گسترۀ وسیعی از فعالیت‌های ورزشی را دربرمی‌گیرد و اتفاقات مهم و حساس دنیای ورزش یا گاهی تمرینات بازیکنان را نیز ثبت می‌کند. این نوع عکاسی می‌تواند در برخی موارد با عکاسی خبری و روزمره نیز هم‌پوشانی داشته باشد. رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و مجلات برای پوشش خبری اتفاقات ورزشی از این تصاویر استفاده می‌کنند.

عکاسی ورزشی

عکاسی مد و لباس

در این نوع عکاسی، از مدل‌های عکس استفاده می‌شود و از آنجایی که باید به آن‌ها هزینه بپردازید، هر تصویر ارزش زیادی دارد. تنظیم ژست مدل‌ها با توجه به اهداف کسب‌وکار و نشان دادن لباس مدنظر به نحوی که توجه مشتری را جلب کند، در عکاسی مد از اهمیت بالایی برخوردار است.

هدف اصلی عکاسی صنعتی چیست؟

مهم‌ترین هدف عکاسی صنعتی، تشویق و ترغیب مشتری برای خرید محصول و افزایش فروش است. امروزه تبلیغات به شیوه‌های بسیار متنوعی به مشتریان ارائه می‌شوند و تصمیم‌گیری را برای آن‌ها دشوار می‌کنند. در این بین تبلیغاتی دیده می‌شوند که خلاقانه و باکیفیت باشند و بهترین ویژگی‌های محصول را نمایش دهند.

یکی دیگر از اهداف عکاسی صنعتی در مشهد، نمایش کامل و دقیق محصول با بیشترین جزئیات است. تصاویری که به صورت دقیق تهیه شده باشند، از کالاهای مشابه متمایز می‌شوند و به مشتریان برای خرید محصول اطمینان خاطر می‌دهند.

عکاسی صنعتی صرفاً برای افزایش فروش انجام نمی‌شود، بلکه می‌تواند به معرفی و رشد برند نیز کمک کند. ممکن است یک شرکت برای نمایش دفتر کار خود از خدمات عکاسی صنعتی در مشهد استفاده کند تا میزان آگاهی از برند و شهرت کسب‌وکار را افزایش دهد.

عکاسی تبلیغاتی چیست و چه تفاوتی با عکاسی صنعتی دارد؟

بسیاری از افراد عکاسی تبلیغاتی را مترادف عکاسی صنعتی درنظر می‌گیرند، در حالی که این دو تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. عکاسی تبلیغاتی (Advertising Photography) یکی از شاخه‌های عکاسی صنعتی است و جنبۀ تبلیغاتی آن بسیار پررنگ‌تر از عکاسی صنعتی است.

در عکاسی صنعتی فقط از محصول در تعداد زیاد عکس‌برداری می‌شود، اما عکس تبلیغاتی یک احساس، یک ایده یا یک لحظه از زمان را ثبت می‌کند و می‌تواند داستان محصول را روایت کند. عکاسی صنعتی بیشتر به ویژگی‌ها و فواید محصولات و خدمات می‌پردازد، اما عکس تبلیغاتی حاوی اطلاعات بیشتری از محصول است و به مشتری این حس را القا می‌کند که به محصول نیاز دارد.

عکس‌های صنعتی معمولاً با پس‌زمینه‌های ساده و اغلب سفید گرفته می‌شوند، اما در عکاسی تبلیغاتی از جزئیات مختلف و عناصر صحنه برای نمایش محصول استفاده می‌شود. عکس تبلیغاتی می‌تواند کسی را در حال استفاده از محصول نشان دهد و اختیار بیشتری برای نمایش نحوۀ استفاده از محصول دارد. همچنین با استفاده از نورپردازی مناسب و چیدمان خاص، از محصول عکاسی می‌شود.

استفاده از هردو نوع عکاسی به موازات یکدیگر برای رشد کسب‌وکار بسیار اهمیت دارد. برای تاثیرگذاری بر تصمیم مخاطب، لازم است محصول خود را دقیق و بدون حاشیه‌پردازی معرفی کرده و همچنین داستان آن را کوتاه و جذاب روایت کنید. با استفاده از خدمات عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در مشهد می‌توانید به این اهداف برسید.

عکس‌های تبلیغاتی اغلب در تبلیغات محیطی و کمپین‌های بازاریابی استفاده می‌شوند، در حالی‌ که عکس‌های صنعتی بیشتر برای کاتالوگ‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی و مستندات فنی کاربرد دارند.

چرا کسب‌وکارها به عکاسی صنعتی حرفه‌ای نیاز دارند؟

مهم‌ترین دلیل ضرورت استفاده از عکاسی صنعتی این است که بتوانید تصاویری از محصول خود را با بهترین زاویه و چیدمان ممکن ارائه دهید. تصویری که در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، باید بهترین جلوه از کالا باشد تا او را به خرید تشویق کند. یک تصویر تبلیغاتی خلاقانه، جذاب و زنده می‌تواند مشتریان زیادی را به سوی برند جذب کند و تاثیری عمیق و ماندگار بر ذهن مخاطب بگذارد.

تصویر محصول می‌تواند سطح آگاهی مخاطبان از برند را افزایش دهد و موجب برقراری ارتباط مخاطب با کسب‌وکار شود. البته تصویر تبلیغاتی باید به حقیقت محصول وفادار باشد و در تبلیغ کالا اغراق نکرده باشد تا اعتماد مشتری را از دست ندهد. از عکس‌های تبلیغاتی می‌توان در انواع شبکه‌های اجتماعی، بیلبوردها، سایت کسب‌وکار، کاتالوگ‌ها و بروشورها استفاده کرد. تصاویر مانند ویترین کسب‌وکار و محصولات شما هستند، بنابراین لازم است روی عکاسی صنعتی حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کنید.

یکی دیگر از مزایای مهم عکاسی صنعتی،که در دوره‌های آموزش سئو نیز بر آن تاکید می‌شود، این است که استفاده از عکس‌های صنعتی باکیفیت و منحصربه‌فرد در سایت ، سبب جذب بیشتر مخاطب، افزایش ماندگاری برند در ذهن مشتری و بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جست‌وجو میشود.

چرا کسب‌وکارها به عکاسی صنعتی حرفه‌ای نیاز دارند؟

مزایای استفاده از خدمات عکاسی صنعتی در مشهد

مشتری را برای خرید محصول متقاعد می‌کند.

با استفاده از شیوه‌های جذاب و خلاقانه، در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود.

تصویری متمایز و حرفه‌ای از برند می‌سازد.

مشتری را از فعالیت‌ها و محصولات برند آگاه می‌کند.

با افزایش فروش محصولات، نرخ بازگشت سرمایه را بالا می‌برد.

به برندسازی و بالا بردن سطح آگاهی از برند کمک می‌کند.

با ارائۀ تصاویری واقعی از محل کار و محصولات، ارتباط بهتر و موثرتری با مشتری برقرار می‌شود.

کسب‌وکار را در مرکز توجه قرار می‌دهد و به مشهور شدن آن کمک می‌کند.

بازار هدف را توسعه می‌دهد.

به رشد استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا بسیار کمک می‌کند.

مهم‌ترین روش‌های عکاسی صنعتی

برای معرفی کسب‌وکار خود می‌توانید از چهار روش عکاسی صنعتی استفاده کنید تا در کمپین‌های بازاریابی بهترین نتیجه را بگیرید. در ادامه این چهار روش را معرفی می‌کنیم.

عکاسی از محصول

یکی از بخش‌های ثابت عکاسی صنعتی است که نیاز اصلی کسب‌وکار، یعنی معرفی محصولات به مشتریان را برطرف می‌کند.

هدشات (عکاسی از سر و شانه)

به عکاسی حرفه‌ای و رسمی از کارمندان گفته می‌شود که با هدف معرفی آن‌ها انجام می‌شود و معمولاً در سایت شرکت یا صفحه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد.

عکاسی در محل

عکاسی در محل به معنای تهیۀ عکس از کارمندان در حین کار یا فرایند تولید محصول است. هنگامی که از کارکنان هنگام کار عکس گرفته می‌شود، این حس به مشتری القا می‌شود که شرکت به صورت هدفمند و پویا مشغول فعالیت است و تیم حرفه‌ای برای انجام درست وظایف خود را در اختیار دارد. بهتر است عکس‌برداری از فرایند تولید محصول، تمامی مراحل تولید و بسته‌بندی کالا را شامل شود.

عکاسی معماری

شامل عکاسی از ساختمان شرکت، بخش‌های اصلی داخلی، انبارها و سالن‌های تولید می‌شود و اهمیت زیادی دارد. ظاهر شرکت شما بر قضاوت مشتری از برند تاثیر دارد، بنابراین عکس‌ها باید با کیفیت و زاویۀ صحیح تهیه شوند.

مهم‌ترین روش‌های عکاسی صنعتی

هزینۀ خدمات عکاسی صنعتی در مشهد چگونه تعیین می‌شود؟

هزینۀ خدمات عکاسی صنعتی در مشهد به عوامل متعددی بستگی دارد که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

  • نوع کالا
  • سختی پروژه
  • زمان موردنیاز
  • لوکیشن عکاسی
  • تجربه و تخصص عکاس
  • شهر محل سکونت
  • تعداد عکس‌ها

همچنین هزینۀ خدمات عکاسی صنعتی می‌تواند براساس ساعت تعیین شود و نیمه‌وقت (4 ساعت) یا تمام‌وقت (8 ساعت) باشد. استفاده از خدمات عکاسی صنعتی در مشهد برخی هزینه‌های جانبی را نیز به دنبال دارد. هزینۀ چاپ و ویرایش عکس‌ها و رفت‌وآمد تیم عکاسی برعهدۀ مشتری است و باید این موارد را نیز در نظر بگیرید.

هنگامی که برای استفاده از خدمات عکاسی صنعتی در مشهد هزینه می‌پردازید، نباید این حس را داشته باشید که در حال پرداخت هزینۀ اضافه و غیرضروری هستید. کافی است بار دیگر مزایای استفاده از این خدمات را مرور کنید و تاثیر عکس‌های اختصاصی و حرفه‌ای را بر برندسازی و افزایش فروش محصولات بسنجید. محتوای بصری برند خود را دست کم نگیرید و با استفاده از خدمات عکاسی صنعتی در مشهد، از رقیبان خود متمایز شوید.

نکاتی برای موفقیت در عکاسی صنعتی

  • در تصاویر صنعتی بر جزئیات محصول تمرکز کنید.
  • از پس‌زمینۀ مناسب برای عکاسی استفاده کنید و اگر امکانات محدودی دارید، پس‌زمینۀ سفید ساده را انتخاب کنید.
  • اگر نور خورشید برای عکاسی کافی نیست، از بازتابنده یا منبع نور استفاده کنید.
  • تصاویر را از بهترین زوایای ممکن تهیه کنید.
  • عکس‌های صنعتی باید کاربردی و متناسب با نیاز مشتری تهیه شوند.
  • در صورت تنوع محصولات (مثلاً در رنگ و سایز)، از تمام آن‌ها عکس‌برداری کنید و به مشتری نشان دهید.
  • به موقعیت و محل قرار گرفتن سوژه توجه کنید.
  • تصاویر صنعتی باید ویرایش شوند، اما به شیوه‌ای که به ظاهر حقیقی محصول وفادار باشند.
  • از افکت‌های نور برای تهیۀ عکس‌های صنعتی خلاقانه استفاده کنید.
  • برای القای حس مدنظر خود به مشتری، روی یک رنگ خاص تمرکز کنید تا عکس‌های پویاتری بگیرید.

سخن پایانی

عکاسی صنعتی یکی از شاخه‌های عکاسی است که کسب‌وکارها از آن برای معرفی محصولات و فرایند تولید آن‌ها استفاده می‌کنند و خود به انواع مختلفی از جمله عکاسی تبلیغاتی، هوایی، خبری، محصول، غذا، خودرو و… تقسیم می‌شود. مهم‌ترین اهداف عکاسی صنعتی تشویق و ترغیب مشتری برای خرید محصول، نمایش کامل و دقیق محصول با بیشترین جزئیات و افزایش فروش است.

استفاده از عکاسی صنعتی به به برندسازی، پرسونال برندینگ و ماندگاری برند در ذهن مخاطب کمک می‌کند. باعث رشد کسب‌وکار می‌شود و نرخ بازگشت سرمایه را افزایش می‌دهد. هزینۀ عکاسی صنعتی در مشهد با توجه به عوامل مختلفی مانند حجم پروژه، زمان موردنیاز برای عکاسی و تعداد عکس‌ها تعیین می‌شود. با استفاده از عکاسی صنعتی در مشهد می‌توانید کسب‌وکار خود را مطرح کنید و به یک برند متمایز و حرفه‌ای تبدیل شوید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
برند منشن

برند منشن (Brand Mention) چیست؟ و چه تاثیر بر سئو دارد؟

آنچه در این پست میخوانید برند منشن چیست؟اهمیت برند منشن در بازاریابی درون‌گرابرند منشن چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟مهم‌ترین…

بیشتر بخوانید
بهترین منابع یادگیری سئو

بهترین منابع یادگیری سئو در سال ۲۰۲۵ برای مبتدیان تا حرفه ای ها

آنچه در این پست میخوانید منابع آموزش سئو برای مبتدیانبلاگ Semrush؛ آموزش اصول اولیه سئوبلاگ Mangools؛ یادگیری سئو به زبان…

بیشتر بخوانید
برنامۀ فروش

چگونه یک برنامۀ فروش بنویسیم: الگو + نمونه

آنچه در این پست میخوانید برنامۀ فروش چیست؟اهداف یک طرح فروش موثر کدامند؟فرایند برنامه‌ریزی فروشقدم اول: داده‌های فروش را جمع‌آوری…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *