مسئولیت اجتماعی برند یا CSR چیست و چه ضرورتی دارد؟

مسئولیت اجتماعی برند

مسئولیت اجتماعی برند یک مفهوم و ضرورت مهم در حوزۀ برندینگ و مارکتینگ محسوب می‌شود. این مفهوم تاکید دارد که شرکت‌ها و برندها نه‌تنها در برابر سهام‌داران، بلکه در برابر جامعه و محیط‌زیست نیز مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. استفاده از کالا و خدمات به مصرف‌کنندگان ختم نمی‌شود، بلکه جامعه، محیط‌زیست و هر کسی را که به نوعی تحت‌تأثیر فعالیت سازمان باشد، درگیر می‌کند. یکی از راه‌های اعتبار بخشیدن به برند، اهمیت دادن به رسالت اجتماعی آن است. در ادامه با مفهوم مسئولیت اجتماعی برند و اهمیت آن بیشتر آشنا می‌شویم.

چرا مسئولیت اجتماعی برند اهمیت دارد؟

رسالت اجتماعی برند عمدتاً در شرکت‌های بزرگ اهمیت بیشتری می‌یابد، اما کسب‌وکارهای کوچک و در حال یادگیری هم می‌توانند به تدریج این امر ضروری را رعایت کنند. شرکت‌ها برای موفق شدن در کسب‌وکار و برندینگ، باید مسئولیت اجتماعی را در قبال تمام کسانی که تحت‌تأثیر فعالیت‌های سازمان هستند، رعایت کنند و اثر مثبتی بر دنیای اطراف خود بگذارند.

امروزه کسب‌وکارها فقط به خاطر کالا یا خدماتی که ارائه می‌دهند مطرح نمی‌شوند، بلکه تاثیر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی آن‌ها نیز برای خریداران اهمیت دارد و جزو معیارهای ارزیابی آن‌ها به شمار می‌روند. فعالیت‌هایی که در راستای تحقق رسالت اجتماعی انجام می‌شوند، باید در جهت احترام گذاشتن به حقوق انسانی و ارزش بخشیدن به آن باشد.

از نظر متخصصان با تجربه ی دیجیتال مارکتینگ در آکادمی معین حسینی ،رعایت مسئولیت اجتماعی برند می‌تواند موجب رشد ارزش‌های غیرمادی و هویت برند شود. فرایند برندینگ و اعتمادسازی را تسریع می‌بخشد و نرخ بازگشت سرمایه را افزایش می‌دهد. در حوزۀ مارکتینگ نیز مشتریان بالقوه و مخاطبان عادی را به مشتریان ثابت تبدیل می‌کند. اگر قصد دارید از رقیبان خود متمایز شوید و با آن‌ها رقابت کنید، استفاده بهینه از CSR را در دستور کار خود قرار دهید.

اهمیت مسئولیت اجتماعی برند

نمونه‌هایی از رسالت اجتماعی برند

  1. شرکت در فعالیت‌های خیرخواهانه
  2. تلاش برای بهبود قوانین مربوط به کارمندان و کارگران
  3. اختصاص دادن بودجۀ معین برای فعالیت‌های توانمندسازی و آموزشی
  4. سرمایه‌گذاری در کارهای زیست‌محیطی، فرهنگی و اجتماعی
  5. فعالیت داوطلبانه در انجمن‌ها
  6. تولید محصولات دوستدار محیط‌زیست
  7. رفتار مناسب با کارکنان و فراهم کردن محیطی به دور از استرس برای آنان

ارتباط برندینگ و رسالت اجتماعی برند

زمانی که به رسالت اجتماعی برند خود توجه می‌کنید و فعالیت‌ها را به صورت مستمر انجام می‌دهید، کسب‌وکار شما پویاتر خواهد بود و در برندینگ نیز موفق می‌شوید. این موضوع در مورد پرسونال برندینگ نیز صدق می‌کند؛ یعنی مدیران یا چهره‌های کلیدی برند، از طریق مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌توانند برند شخصی خود را نیز تقویت کنند. برخی مواقع برای عمل به مسئولیت اجتماعی برند باید با شرکت‌ها و برندهای دیگر همکاری کنید که این امر نیز برندینگ و مارکتینگ کسب‌وکار شما را ارتقا می‌دهد و به نتایجی چشمگیر در به دست آوردن شهرت و فروش بیشتر می‌رسید.

برندینگ و افزایش اعتبار یک کسب‌وکار، نوعی دارایی ارزشمند برای برند محسوب می‌شود که با رعایت ارزش‌های اخلاقی، تلاش برای تأثیرگذاری و عمل به مسئولیت اجتماعی می‌تواند به تدریج به دست آید. ایجاد یک نام و نشان تجاری خوش‌نام، مشروط به رعایت هنجارهای اخلاقی در ارتباط با سایر افراد و جامعه است.

رسالت و مسئولیت اجتماعی برند

مسئولیت اجتماعی برند در ایران و جهان

برندهای مختلفی در ایران و خارج از کشور وجود دارند که در زمینۀ تحقق رسالت اجتماعی برند خود فعالیت می‌کنند. در ادامه به معرفی برخی از این برندهای مطرح و فعالیت‌هایی که تاکنون انجام داده‌اند، می‌پردازیم.

برندهای ایرانی

  1. ماسترفوده: با توزیع دوهزار کارتن از محصولات تولیدی خود، از کادر درمانی کشور حمایت کرد.
  2. دی‌دی‌واتر: در سه حوزۀ محیط‌زیست، پیشگیری و تشخیص سرطان بانوان و حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست فعالیت می‌کند.
  3. بایودنت: به کودکان و دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار خدمات رایگان دندان‌پزشکی ارائه می‌دهد.
  4. آسان موتور: به تحصیل، معیشت و سلامت روان کودکان آسیب‌دیده از حوادث جاده‌ای کمک می‌کند.

برندهای خارجی

  1. استارباکس: فرایند تولید را همگام با محیط‌زیست پیش می‌برد.
  2. گوگل: به رفع مشکلات مهاجران و اجرای حقوق بشر کمک می‌کند. همچنین فعالیت‌های برجسته‌ای در حوزۀ محیط‌زیست و کاهش مصرف انرژی انجام داده است.
  3. دیزنی و بی‌ام‌و: در حوزۀ محیط‌زیست فعالیت می‌کنند.
  4. فیلیپس: برنامه‌هایی آموزشی برای آگاه کردن کودکان از بهداشت و رعایت کردن آن اجرا می‌کند.
  5. Toms: به ازای خرید هر جفت کفش، یک جفت کفش به کودکان آفریقایی و محروم اهدا می‌کند.
  6. فورد: خودروهایی تولید می‌کند که موجب کاهش اثر گلخانه‌ای می‌شوند.
  7. بوش: به تولید محصولات تکنولوژی همگام با محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌پردازد.

مسئولیت اجتماعی برند های خارجی

اهمیت دادن به رسالت اجتماعی برند چه نتایجی دارد؟

اجرای مسئولیت اجتماعی برند موجب ایجاد تصویر مثبت در ذهن مصرف‌کنندگان و افزایش باور و اعتماد مصرف‌کننده به برند می‌شود. این مسئله به خصوص در شرکت‌هایی که به مسائل زیست‌محیطی اهمیت می‌دهند، صادق است.

اعتبار و پایبندی برند به مسئولیت اجتماعی خود، مهم‌ترین منبع موثر بر ادراک مشتریان از محصولات و خدمات کشور محسوب می‌شود. فعالیت‌هایی که در راستای رسالت اجتماعی برند انجام می‌شوند، مزیت رقابتی برای شرکت‌ها هستند و ارزشی ویژه برای آن‌ها به شمار می‌رود.

تحقق رسالت اجتماعی موجب حک شدن نام برند در ذهن مخاطبان می‌شود و آوازۀ آن را در بازار نشر می‌دهد. تا حدی که مشتریان ثابت به انتخاب برند شما و خرید خود افتخار کرده و تلاش می‌کنند در رویدادها و فعالیت‌های برند مشارکت داشته باشند. برگزاری چنین رویدادهایی، یک نمونه بارز از گوریلا مارکتینگ در شاخه تعاملی است که با کمترین هزینه، بیشترین تعامل و بازخورد را ایجاد می‌کند. هرچه فعالیت اجتماعی اثرگذارتر باشد، بازخوردهای وسیع‌تری در زمینۀ برندینگ و مارکتینگ خواهید گرفت.

اهمیت دادن به رسالت اجتماعی برند

جمع‌بندی

مسئولیت اجتماعی برند یکی از عوامل مهم و اثرگذار بر موفقیت یک برند در حوزۀ برندینگ و مارکتینگ محسوب می‌شود و لازم است روی آن سرمایه‌گذاری شود. فعالیت‌های خیرخواهانه، اجتماعی، فرهنگی، حقوق بشری و زیست‌محیطی می‌توانند به تحقق مسئولیت اجتماعی کسب‌وکار کمک کنند و اعتبار آن را افزایش دهند.

اجرای مسئولیت اجتماعی برند به ایجاد تصویر مثبت در ذهن مخاطبان، تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل و مشهور شدن کسب‌وکار کمک می‌کند. برندسازی، افزایش میزان فروش و به دست آوردن اعتماد مشتریان از جمله سایر مزایای توجه به مسئولیت اجتماعی برند محسوب می‌شوند.

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
برند منشن

برند منشن (Brand Mention) چیست؟ و چه تاثیر بر سئو دارد؟

آنچه در این پست میخوانید برند منشن چیست؟اهمیت برند منشن در بازاریابی درون‌گرابرند منشن چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟مهم‌ترین…

بیشتر بخوانید
بهترین منابع یادگیری سئو

بهترین منابع یادگیری سئو در سال ۲۰۲۵ برای مبتدیان تا حرفه ای ها

آنچه در این پست میخوانید منابع آموزش سئو برای مبتدیانبلاگ Semrush؛ آموزش اصول اولیه سئوبلاگ Mangools؛ یادگیری سئو به زبان…

بیشتر بخوانید
برنامۀ فروش

چگونه یک برنامۀ فروش بنویسیم: الگو + نمونه

آنچه در این پست میخوانید برنامۀ فروش چیست؟اهداف یک طرح فروش موثر کدامند؟فرایند برنامه‌ریزی فروشقدم اول: داده‌های فروش را جمع‌آوری…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *