کاملترین راهنمای انواع تبلیغات محیطی
- با انواع تبلیغات محیطی آشنا شوید
- بیلبورد تبلیغاتی چیست و چرا هنوز محبوبترین روش تبلیغات محیطی است؟
- پوستر تبلیغاتی؛ ابزاری ساده اما تأثیرگذار در تبلیغات محیطی
- استرابورد چیست و چرا در شهرها محبوب شده است؟
- تبلیغات لمپوست؛ کمهزینه اما پربازده!
- چرا پلهای عابر پیاده نقطه طلایی تبلیغات شهری هستند؟
- لایتباکس چیست و چطور درخشش برند شما را چند برابر میکند؟
- تجربه مستقیم محصول؛ راز تأثیرگذاری تبلیغات سمپلینگ
- تبلیغات دیواری؛ از نقاشی تا بنر
- تلویزیون شهری و نمایشگر دیجیتال؛ نسل جدید تبلیغات محیطی
- تبلیغ در پمپ بنزین
- تبلیغات متحرک؛ وقتی برند شما در سطح شهر میچرخد!
- تبلیغات محیطی دیجیتال چیست و چگونه تحول ایجاد کرد؟
- تبلیغات محیطی دقیقاً دنبال چه چیزی است؟
- دلایل قانعکننده برای استفاده از تبلیغات محیطی
- مزایا و معایب تبلیغات محیطی؛ قبل از سرمایهگذاری بخوانید!
- موثرترین و بهترین روشهای تبلیغات محیطی
- کدام کسبوکارها به تبلیغات محیطی نیاز دارند؟
- آیا تبلیغات محیطی بهتنهایی کافی است یا باید آنلاین هم باشید؟
- ویژگیها و شیوه های نوین تبلیغات محیطی
- هزینۀ تبلیغات محیطی در مشهد چگونه محاسبه میشود؟
- تحلیل نهایی از نگاه معین حسینی
تبلیغات محیطی چیست؟ تبلیغات محیطی یا OOH (Out of Home Advertising) به هرگونه بازاریابی در محیطهای شهری و مکانهای عمومی گفته میشود که به معرفی محصول یا برند میپردازد. بسیاری از افراد روزانه با دهها مورد از انواع تبلیغات محیطی مواجه میشوند که برخی از آنها بسیار خلاقانه هستند و جلب توجه میکنند، در حالی که برخی دیگر هیچ جذابیتی ندارند و به آنها توجهی نمیشود.
علیرغم رونق تبلیغات دیجیتال در دنیای امروز، بازاریابی تبلیغات محیطی یا همان تبلیغات شهری همچنان طرفداران خود را حفظ کردهاند و بازدهی بالایی دارند. استفاده از تبلیغات محیطی در مشهد برای تبلیغ کسبوکارهای بزرگ و کوچک گزینۀ مناسبی محسوب میشود و نرخ بازگشت سرمایه و سطح آگاهی از برند را افزایش میدهد. در این مقاله از آکادمی معین حسینی قصد داریم با انواع تبلیغات محیطی، بهترین روشهای تبلیغات محیطی، شیوه های نوین تبلیغات محیطی، اهداف، مزایا و معایب استفاده از تبلیغات محیطی آشنا شویم.

Poster Advertising
با انواع تبلیغات محیطی آشنا شوید
تبلیغات محیطی بسیار گسترده هستند و میتوان آنها در تمام محیطهای عمومی و شهری نمایش داد. برخی از انواع تبلیغات محیطی بیشتر دیده میشوند و مورد استقبال قرار میگیرند که در ادامه آنها را معرفی میکنیم.
بیلبورد تبلیغاتی چیست و چرا هنوز محبوبترین روش تبلیغات محیطی است؟
بیلبورد تبلیغاتی مهمترین نوع تبلیغات محیطی است که میتواند برند را در یک محدودۀ جغرافیایی گسترده معرفی کند. بیلبوردها معمولاً در بزرگراهها، جادهها، میدانهای اصلی شهر و مکانهای پر رفتوآمد قرار میگیرند و میتوانند متحرک یا سهبعدی باشند و با نورپردازی مناسب جذابتر شوند. در صورتی که بیلبورد تبلیغاتی به شیوهای خلاقانه طراحی شود و در مکان مناسبی قرار گیرد، میتواند فرصتی طلایی برای رشد کسبوکار به شمار رود.
پوستر تبلیغاتی؛ ابزاری ساده اما تأثیرگذار در تبلیغات محیطی
پوسترها معمولاً در مکانهای عمومی استفاده میشوند و کاربرد زیادی دارند. داخل اتوبوس، مترو، داخل مغازهها و پشت ویترین فروشگاهها از جمله مکانهای رایجی هستند که پوسترهای تبلیغاتی در آنها نصب میشوند.
استرابورد چیست و چرا در شهرها محبوب شده است؟
یکی از انواع تبلیغات محیطی و تبلیغات شهری، استرابورد است. استرابورد تبلیغاتی نوعی بیلبورد کوچک است که معمولاً روشنایی ندارد و در ارتفاع پایین نصب میشود. میتوان استرابورد را در تعداد بالا و در تمام سطح شهر نصب کرد. استرابوردها از جزئیات بیشتری نسبت به بیلبوردها برخوردارند و مخاطب میتواند به آن نزدیک شود و جزئیات تبلیغ را مشاهده کند.

Street Board Advertising
تبلیغات لمپوست؛ کمهزینه اما پربازده!
لمپوستها در اندازۀ 1 در 3 متر روی تیرهای چراغ برق به صورت ایستاده نصب میشوند و نسبت به سایر انواع تبلیغات محیطی، ارزانتر هستند. نظم دقیقی در نصب لمپوست وجود دارد و به خوبی میتواند معرف برند و کسبوکار شما باشد.
چرا پلهای عابر پیاده نقطه طلایی تبلیغات شهری هستند؟
یکی از مرسومترین انواع تبلیغات محیطی، عرشۀ پلهای عابر پیاده است. به دلیل قرار گرفتن در گذرگاهها و خیابانهای شلوغ، این نوع تبلیغات بسیار تاثیرگذار هستند و رانندگان و عابران به راحتی میتوانند آنها را ببینند.
لایتباکس چیست و چطور درخشش برند شما را چند برابر میکند؟
لایت باکس نوعی تابلوی تبلیغاتی است که در مکانهای عمومی مانند خیابانها، رستورانها، کافیشاپها، فروشگاهها، مجتمعهای تجاری و نمایشگاهها نصب میشود. برای روشن شدن لایت باکس از یک منبع نور در پشت تصویر استفاده میشود که این نوع تبلیغات را جذابتر میکند.
تجربه مستقیم محصول؛ راز تأثیرگذاری تبلیغات سمپلینگ
یکی دیگر از انواع تبلیغات محیطی خلاقانه، سیمپلینگ است که در تبلیغات سمپلینگ میتوانید علاوه بر معرفی محصول، نمونهای از آن را در اختیار مخاطبان هدف قرار دهید و تاثیر بیشتری بر آنها بگذارید. این روش برای معرفی محصولات جدید بسیار موثر است و موجب ماندگاری در ذهن مخاطب میشود.

Product Sampling Promotion
تبلیغات دیواری؛ از نقاشی تا بنر
این نوع تبلیغات محیطی در قالب بنر، پوستر یا نقاشی از دیوارهای شهر برای نمایش تبلیغ استفاده میکنند. انتخاب دیوار مناسب که در معرض دید مخاطب باشد، در استفاده از این نوع تبلیغات بسیار اهمیت دارد.
تلویزیون شهری و نمایشگر دیجیتال؛ نسل جدید تبلیغات محیطی
نمایشگرهای دیجیتال یا تلویزیونهای شهری و پخش تیزر های تبلیغاتی در آن ها ، یکی از شیوه های نوین تبلیغات محیطی است که هزینۀ آن نسبت به سایر روشها بیشتر است. تلویزیونهای شهری در محیطهای پر رفتوآمد قرار میگیرند، بنابراین جلب توجه میکنند و افراد زیادی تبلیغات را میبینند.
تبلیغ در پمپ بنزین
تبلیغات شهری در پمپ بنزین به دلیل عبور و مرور فراوان محبوبیت زیادی دارد و از طریق سایبانهای جایگاه سوخت، لایت باکس و استرابورد انجام میشود. مناسبترین شیوۀ تبلیغ در پمپ بنزین استرابوردها هستند.
تبلیغات متحرک؛ وقتی برند شما در سطح شهر میچرخد!
تبلیغات ترانزیتی یا تبلیغات محیطی متحرک از جمله موشن گرافیک ها و یا انیمیشن ها، روی وسایل نقلیه عمومی مانند بدنه اتوبوسها، مترو و تاکسی انجام میشوند. این نوع تبلیغات بسیار محبوب هستند، زیرا با حرکت در نقاط مختلف شهر میتوانند تبلیغات را به صورت گسترده نمایش دهند و برای معرفی برند شما بسیار مفید هستند.
از جمله سایر انواع تبلیغات محیطی و بهترین روشهای تبلیغات محیطی، میتوان به تبلیغات در هتلها، فرودگاهها، مراکز خرید، سوپرمارکتها، استفاده از استندهای تبلیغاتی، تبلیغات کنار زمینهای ورزشی و تبلیغات روی پیراهن تیمهای ورزشی اشاره کرد.
شاید برای شما جالب باشد: موشن گرافیک چیست؟ و چگونه میتواند تبلیغات شما را تاثیرگذارتر کند.

Transit Advertising
تبلیغات محیطی دیجیتال چیست و چگونه تحول ایجاد کرد؟
در گذشته بیشتر از بیلبوردهای ساده و بنرها و پوسترها برای تبلیغات محیطی استفاده میشد، اما با پیشرفت تکنولوژی، تبلیغات محیطی با فضای دیجیتال ترکیب شدند و انواع تبلیغات محیطی دیجیتال (Digital Out Of Home) به وجود آمدند. این نوع تبلیغات شهری در قالب یک صفحۀ نمایش دیجیتال به جای بیلبوردها نصب میشوند و در ابعاد مختلف قابل اجرا هستند.
تبلیغات محیطی دیجیتال انعطافپذیری بالایی دارند و میتوان آنها را با توجه به نیاز کسبوکار و متناسب با سلیقۀ مخاطبان تغییر داد. تبلیغات محیطی دیجیتال ظرفیت بالایی برای خلاقانه بودن، تاثیرگذاری و جلب نظر مشتریان دارند و محدودیتی برای نحوه و زمان ارائه ندارند. انواع تبلیغات محیطی دیجیتال لزوماً نیاز به بودجههای سنگین ندارند. با توجه به انعطافپذیری آنها و در صورت استفاده از استراتژی مناسب، میتوانید تبلیغ خود را منتشر کنید.
📌 اگر میخواهید علاوه بر ابزار تبلیغات محیطی، جایگاه برندتان در گوگل هم رشد کند، پیشنهاد میکنم از آموزش سئو خارجی شروع کنید تا بتوانید با ساخت بکلینکهای هدفمند، دیدهشدن بیشتری برای کسبوکارتان ایجاد کنید.
تبلیغات محیطی دقیقاً دنبال چه چیزی است؟
مهمترین هدف انواع تبلیغات محیطی، تبلیغ محصولات و رشد کسبوکار با استفاده از ساعتهایی است که مشتریان هدف بیرون از خانه سپری میکنند. اطلاعرسانی محصولات و خدمات جدید برند، برقراری ارتباط با مشتریان و افزایش سطح آگاهی از برند از جمله سایر اهداف تبلیغات محیطی در مشهد هستند.
دلایل قانعکننده برای استفاده از تبلیغات محیطی
تبلیغات محیطی اگر به شیوهای خلاقانه و تاثیرگذار به کار گرفته شود، کنجکاوی مشتریان را برمیانگیزد و ذهن آنها را درگیر محصولات یا خدمات برند میکند. بنابراین نیاز به خرید محصولات در مشتریان شکل میگیرد و میزان فروش محصولات افزایش مییابد.
یکی دیگر از دلایل استفاده از انواع تبلیغات محیطی خلاقانه، ملزم شدن مخاطب به دیدن تبلیغ است. هنگامی که عابران یا رانندگان از مقابل تبلیغ یا آگهی شما عبور میکنند، نمیتوانند آن را مشاهده نکنند. بنابراین روزانه افراد زیادی تبلیغ برند شما را میبینند و خواه ناخواه به آن توجه میکنند.

Lightbox Advertising
مزایا و معایب تبلیغات محیطی؛ قبل از سرمایهگذاری بخوانید!
تبلیغات محیطی برای معرفی انواع محصولات و خدمات در مکانهای عمومی و تشویق مشتریان به خرید استفاده میشوند. بهکارگیری این نوع تبلیغات مزایا و معایبی دارد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
مزایای تبلیغات محیطی چیست؟
- دیده شدن گستردۀ کسبوکار و پوشش دادن تمام سطح شهر
- افزایش فروش و سطح آگاهی از برند
- برانگیختن کنجکاوی و ایجاد حس نیاز در مشتری
- اطلاعرسانی تولید محصولات جدید
- تاثیر آنی در مخاطب و تشویق به خرید
- ماندگاری در ذهن مخاطب
- انتقال سریع و سادۀ پیام
- الزام مخاطب به مشاهده و توجه به تبلیغ
- مختصر و مفید بودن تبلیغ
معایب استفاده از ابزار تبلیغات محیطی چیست؟
- بالا بودن هزینههای تبلیغات محیطی
- نبود امکان اندازهگیری درصد بازدید و جذب مشتری
- زوم اخذ مجوز برای نصب و ارائۀ تبلیغات
- قابلپیشبینی نبودن نتایج
- برخورد گذرای مخاطب با تبلیغات و دشواری در حفظ اطلاعات
موثرترین و بهترین روشهای تبلیغات محیطی
بهترین روشهای تبلیغات محیطی روشهایی است که متناسب با هویت برند و استراتژی پرسونال برندینگ باشد و بیشتر جلب توجه کند، هرچند برخی از روشهای تبلیغات محیطی موثرتر و پربازدیدتر از سایر روشها هستند و بازدهی بیشتری دارند. محبوبترین نوع تبلیغات محیطی بیلبوردها هستند که با تمام کسبوکارها سازگارند و تاثیر چشمگیری بر برندسازی دارند.
استفاده از پوستر و استند تبلیغاتی در فروشگاههای خردهفروشی نیز بازدهی بالایی دارد، چرا که مخاطب میتواند به کالای مدنظر دسترسی سریع داشته باشد و آن را خریداری کند. تبلیغات ترانزیتی یکی دیگر از روشهای پرطرفدار تبلیغات محیطی هستند. متحرک بودن این نوع تبلیغات و محدود نبودن به یک مکان خاص باعث دیده شدن برند و شهرت آن میشود.

Lamppost Advertising
کدام کسبوکارها به تبلیغات محیطی نیاز دارند؟
هر کسبوکاری که به دنبال شناخته شدن و برندسازی باشد، به بازاریابی تبلیغات محیطی نیاز خواهد داشت و باید برای آن ارزش قائل شود. کسبوکار شما زمانی به جذب مشتری و افزایش فروش میرسد که با استفاده از تبلیغات شناخته شود و بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند. زمانی که از انواع تبلیغات محیطی برای معرفی کسبوکار و محصولات خود استفاده میکنید، در ذهن مخاطب ماندگار میشوید و در بلندمدت به موفقیت و سود بیشتر خواهید رسید.
آیا تبلیغات محیطی بهتنهایی کافی است یا باید آنلاین هم باشید؟
برای پاسخ به این سوال، باید موقعیت کسبوکار و هدف خود را از بهکارگیری ابزار تبلیغات محیطی در نظر بگیرید. اگر صرفاً قصد دارید دیده شوید و سطح آگاهی از برند را افزایش دهید، استفاده از تبلیغات محیطی خلاقانه میتواند کافی باشد.
چنانچه قصد دارید مشتریان خاصی را جذب کنید، از آنها بازخورد بگیرید و نرخ دقیق تبدیل بازدیدکننده به مشتری را به دست آورید، بهتر است در کنار انواع تبلیغات محیطی از تبلیغات آنلاین نیز استفاده کنید. به طور مثال برای نتیجهگیری بهتر میتوانید از ابزارهایی مانند سئو سایت که نقش مهمی در جذب مخاطبان هدف در فضای آنلاین دارد، استفاده کنید.در همین راستا، شرکت در دوره های آموزش سئو میتواند قدم اول شما برای ورود حرفهای به دنیای بازاریابی دیجیتال باشد.
همچنین امکان استفاده از سایر ابزارهای تبلیغاتی مانند تلویزیون، پیامک، ایمیل و… نیز برای معرفی کسب و کار وجود دارد.
ویژگیها و شیوه های نوین تبلیغات محیطی
- پیام برند را به صورت ساده، صریح و شفاف منتقل کند.
- به دلیل فرصت بسیار کم در جلب توجه مخاطب، به سریعترین شکل ممکن مطلب را انتقال دهد.
- بر مهمترین مزیت خرید محصول تاکید کند.
- از فونتها و رنگهای مناسب استفاده شده باشد.
- در مخاطب احساس کنجکاوی و تعلیق ایجاد کند.
- در صورت امکان، یک وعدۀ جذاب مانند «تخفیف» یا «رایگان» به مخاطب داده شود.
- پیچیده نباشد و به شیوهای خلاقانه طراحی شده باشد.
- از تصاویر آرشیوی و قدیمی، عکس افراد خارجی و سلبریتیها استفاده نشده باشد.

Digital Display Advertising
هزینۀ تبلیغات محیطی در مشهد چگونه محاسبه میشود؟
تبلیغات محیطی و به ویژه اجاره بیلبورد در مشهد یکی از بهترین و رایجترین شیوههای تبلیغ کسبوکارها است که هزینۀ آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین عوامل موثر بر تعیین هزینۀ تبلیغات محیطی در مشهد به شرح زیر هستند:
| عامل مؤثر | توضیحات |
|---|---|
| نوع تبلیغ | بیلبوردها، نمایشگرهای دیجیتال و تبلیغات ترانزیتی نسبت به سایر روشهای تبلیغات محیطی گرانتر هستند. |
| زمان تبلیغ | هرچه مدتزمان نمایش تبلیغ در محل بیشتر باشد، هزینه نهایی افزایش مییابد. |
| محل تبلیغ | هرچه مکان تبلیغ شلوغتر و پررفتوآمدتر باشد، اجاره فضا و هزینه تبلیغ بیشتر میشود. |
| فصل تبلیغ | در فصلها و مناسبتهای خاص، به دلیل افزایش تقاضا، هزینه اجاره فضا و اجرای تبلیغ افزایش مییابد. |
تحلیل نهایی از نگاه معین حسینی
تبلیغات شهری و بازاریابی تبلیغات محیطی یکی از شیوههای بازاریابی است که در محیطهای شهری و عمومی اجرا میشود و انواع گوناگونی از جمله بیلبورد، پوستر، استرابورد، لمپوست، لایتباکس و… دارد. مهمترین هدف تبلیغات محیطی در مشهد تبلیغ محصولات، رشد کسبوکار و برندسازی است و اگر به صورت خلاقانه و تاثیرگذار طراحی شود، نقش مهمی در جذب مشتری و افزایش فروش خواهد داشت.
استفاده از بازاریابی تبلیغات محیطی مزایای متعددی دارد و میتواند موجب شهرت برند و ماندگاری در ذهن مخاطب شود. بنابراین برای آن دسته از صاحبان کسبوکار که قصد دارند برند خود را مطرح کنند، انتخاب مناسبی محسوب میشود. هر کسبوکاری که به دنبال جذب مشتری و پرسونال برندینگ باشد، میتواند از شیوه های نوین تبلیغات محیطی، انواع تبلیغات محیطی در مشهد و به ویژه بیلبوردهای تبلیغاتی استفاده کند و از این طریق، در بلندمدت به سود و موفقیت چشمگیر برسد.