گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی چیست؟

گوریلا مارکتینگ یکی از شیوههای تبلیغاتی کمهزینه و بسیار جذاب دنیای دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از روشهای خلاقانه و غیرعادی انجام میشود. این نوع تبلیغات به صورت آگاهانه و با زیرکی، با زندگی روزمرۀ ما ترکیب میشود و پیام خود را منتقل میکند.گوریلا مارکتینگ با بودجۀ کمتری نسبت به تبلیغات رسانهای گسترده اجرا میشود و با خلاقیت خود، مخاطب را غافلگیر میکند. در این مقاله از آکادمی معین حسینی به معرفی ویژگیها و مزایا و معایب گوریلا مارکتینگ میپردازیم.
مهمترین ویژگیهای گوریلا مارکتینگ
- مبتنی بر غافلگیری، خلاقیت و برانگیختن هیجان مخاطب است.
- در عین متفاوت بودن، به هویت برند وفادار است.
- تعاملی است و مصرفکننده را درگیر میکند.
- از محیط برای تاثیرگذاری بر مخاطب استفاده میکند.
- کاملاً خاص و هدفمند طراحی میشود.
- با هزینۀ کم و مقرون به صرفه اجرا میشود و عمدتاً بازدهی زیادی دارد.
- در جهت تبلیغ برند، هیاهو و سروصدا ایجاد میکند.
- مخاطبان خاص و هدفمند را به وجد میآورد.
انواع مختلف گوریلا مارکتینگ
گوریلا مارکتینگ میتواند به شیوههای گوناگون و در محیطهای متنوع اجرا شود که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.
بازاریابی محیطی (Ambient)
در بازاریابی محیطی یا همان تبلیعات محیطی ، شرکتها یک پیام، تصویر، مجسمه و… را در یک مکان عمومی و شلوغ قرار میدهند و یکی از محبوبترین انواع گوریلا مارکتینگ محسوب میشود. نماد مدنظر باید به شدت جلب توجه کند و خلاقانه باشد.
بازاریابی خیابانی (Street Guerrilla Marketing)
فقط در خیابانهای شهر رخ میدهد و تعامل بیشتری با مصرفکننده برقرار میکند. تفاوت آن با بازاریابی محیطی این است که بازاریابی خیابانی، بر تعامل مستقیم با مخاطبان تاکید دارد.
بازاریابی کمین (Ambush)
روشی پر ریسک است که در آن یک برند در رویدادی که با حمایت برند دیگری برگزار میشود، با ایجاد وقفه، توجه مخاطبان رویداد را به خود جلب میکند. این روش چندان اخلاقی نیست و میتواند از لحاظ قانونی هم مشکلساز باشد، اما بههرحال با ایجاد غافلگیری در ذهن مخاطب میمانید.
بازاریابی پنهان (Undercover)
در این شیوۀ بازاریابی، مصرفکننده به روشی پنهان و غیرمنتظره از برند آگاه میشود. حتی ممکن است مخاطب متوجه نشود که با یک ترفند بازاریابی روبهرو شده است. همچنین این نوع بازاریابی میتواند در رویدادهای بزرگ و نمایشگاهها و جشنوارههای تجاری انجام شود.
بازاریابی تعاملی یا تجربی (Experiential)
بازاریابی تعاملی میتواند زیرمجموعۀ سایر انواع گوریلا مارکتینگ باشد، اما اجرای آن مشروط به مشارکت عمومی مخاطبان است. برند باید بتواند مخاطب را با خود همراه کند و تجربهای تازه و بهیادماندنی برای او رقم بزند.
گوریلا مارکتینگ چه مزایا و معایبی دارد؟
گوریلا مارکتینگ یک روش بازاریابی کارآمد، مقرون به صرفه و خلاقانه برای تبلیغ یک برند است و مهمترین مزیت آن، آگاه شدن عدۀ زیادی از مخاطبان از کسبوکار شماست.این شیوه نهتنها برای برندهای شرکتی، بلکه در پرسونال برندینگ نیز کاربرد دارد و به افراد کمک میکند تا برند شخصی خود را بهصورت متفاوت و ماندگار معرفی کنند. با استفاده از گوریلا مارکتینگ میتوانید برای برند خود به میزان قابل توجهی جلب توجه کنید و از رقبا متمایز شوید.
بازاریابی چریکی احساسات مخاطب را برمیانگیزد و موجب میشود ارتباطی قوی میان شما و مشتریان ایجاد شود. ممکن است برای استفاده از گوریلا مارکتینگ به همکاری شرکتهای دیگر هم نیاز داشته باشید که این امر به هرچه بیشتر مطرح شدن برند شما کمک میکند.
گوریلا مارکتینگ در عین تاثیرگذاری و افزایش میزان مشتریان، میتواند معایبی هم داشته باشد. مهمترین آن، در نظر گرفتن احتمال شکست کمپین برند شماست. این نوع بازاریابی میتواند تاثیر ماندگاری بر مخاطب بگذارد و احساس خوشایندی به او منتقل کند، اما زمانی که به درستی اجرا شود.
مدیریت غلط تبلیغات و رخ دادن برخی شرایط غیرمنتظره، موجب میشوند برنامهها و هزینههای برند از دست بروند. در واقع، تضمینی برای موفقیت در گوریلا مارکتینگ وجود ندارد. در برخی مواقع نمادها و تصاویر یک برند موجب ترس یا آزار مخاطبان و در نتیجه شکست خوردن کمپین میشود. هنگام طراحی تبلیغات برند باید مراقب تطابق آن با هویت برند باشید تا مخاطب کمپین شما را به درستی درک کند.
در چه صورت باید از بازاریابی چریکی استفاده کنیم؟
- ایدۀ جدید و خلاقانهای برای جذب مشتری دارید.
- تبلیغ شما مخاطب را درگیر میکند و تعاملمحور است.
- قانونی و اخلاقی است.
- از فضای شهری و خیابان به خوبی بهره میبرد.
- هویت برند را به خوبی نمایش میدهد.
- هدف شما از تبلیغ و پیامی که میخواهید بفرستید، مشخص است.
- قصد مطرح شدن و جذب تعداد زیادی مشتری جدید دارید.
نکات مهم برای موفق شدن در گوریلا مارکتینگ
برای موفق شدن در گوریلا مارکتینگ باید مشتریان و نیازهایشان را به خوبی بشناسید تا بتوانید احساسات و واکنش مثبت آنها را برانگیزید. محتوای کمپین شما باید تا حد امکان به هویت برند نزدیک باشد تا تاثیر عمیقتری بر مخاطب بگذارد.
تبلیغ خود را با روشهای غیرمتعارف عرضه و مخاطب را غافلگیر کنید. موفق شدن در بازاریابی چریکی مستلزم تعامل زیاد با مخاطب و البته پذیرفتن ریسک مورد استقبال قرار نگرفتن است. کمپین باید قانعکننده باشد و مخاطب را به اقدام و خرید تشویق کند.
زمان و مکان و حتی شرایط آبوهوایی مناسب برای تبلیغ کردن را در نظر بگیرید. با متخصصان و کسانی که نظراتشان میتواند مفید باشد، مشورت کنید. از نیروهای خلاق سازمان خود برای طراحی تبلیغی موثر کمک بگیرید و آنها را به متفاوت اندیشیدن تشویق کنید.
همچنین، برای اجرای مؤثرتر کمپینهای دیجیتال و شناخت بهتر رفتار کاربران در فضای وب، میتوانید با استفاده از دوره آموزشی سئو دانش لازم برای بهینهسازی سایت و ارتقای رتبه ی سایت برای افزایش بازدید هدفمند را کسب کنید. این مهارت میتواند بازدهی کمپین گوریلا مارکتینگ شما را بهصورت قابل توجهی افزایش دهد.
سخن پایانی
گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی یکی از شیوههای تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از نمادهای غیرمنتظره و خلاقانه در محیطهای عمومی انجام میشود. گوریلا مارکتینگ به انواع محیطی، خیابانی، کمین، پنهان و تجربی تقسیم میشود و با درگیر کردن مخاطب، بر او تاثیر میگذارد.
گوریلا مارکتینگ مقرون به صرفه و کارآمد است، اگر به درستی مدیریت شود و غافلگیرکننده و متمایز از دیگران باشد. البته باید ریسک موفق نشدن در کمپین را نیز پذیرفت و مسائل قانونی و اخلاقی را در نظر گرفت. اگر ایدۀ تبلیغ شما هدفمند و نوآورانه است و میتواند توجه و واکنش مثبت مخاطب را جلب کند، استفاده از گوریلا مارکتینگ گزینۀ مناسبی برای تبلیغ برند محسوب میشود.