صفر تا صد طراحی لوگو

طراحی لوگو اهمیت زیادی در بازاریابی دیجیتال و برندسازی دارد و موجب معرفی بهتر هویت بصری برند شما می‌شود و نقش مهمی در پرسونال برندینگ دارد. لوگو یک نماد متشکل از متن و تصویر است که زیربنا و هویت برند را نمایش می‌دهد و می‌تواند باعث شهرت کسب‌وکار و ماندگار شدن در ذهن مخاطب شود.

انواع طراحی لوگو

طراحان لوگو از سبک‌های متنوعی برای طراحی لوگوی حرفه‌ای استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی سه نوع لوگوی مرسوم برای طراحی می‌پردازیم.

لوگو تصویری

این نوع لوگو در رنگ‌های گوناگون و با شکل‌ها و طرح‌های مختلف طراحی شده و به عنوان نماد بصری کسب‌وکار شناخته می‌شود. طراحی لوگوی تصویری باید ساده و بامفهوم باشد، بنابراین گاهی برای طراحان دشوار می‌شود.

لوگو تایپی

لوگو تایپ یا لوگو اسم با کنار هم چیدن حروف ساخته می‌شود. لازم است که طراح با آناتومی و پیوستگی حروف در طراحی به خوبی آشنا باشد تا بتواند لوگوی حرفه‌ای و منسجم طراحی کند.

طراحی لوگو تایپی

لوگو تلفیقی

از ترکیب لوگو تصویری و تایپی ساخته می‌شود. لوگو تلفیقی باید هماهنگی و انسجام زیادی داشته باشد، بنابراین طراحی آن دشوارتر و وقت‌گیرتر از لوگو تصویری و تایپی است.

دلایل اهمیت طراحی لوگو

یک لوگوی حرفه‌ای باعث می‌شود برای کسب‌وکار خود هویت بسازید و در ذهن مخاطب بمانید. از رقبا متمایز می‌شوید و حتی توانایی رقابت در بازار جهانی را خواهید داشت.

شرکتی که لوگوی حرفه‌ای مخصوص خود را دارد، فرایند برندسازی را راحت‌تر طی می‌کند و به مخاطب حس اطمینان می‌دهد. یک لوگوی اختصاصی و خاص می‌تواند نوعی تبلیغ برای برند شما تلقی شود و قابلیت ثبت نیز خواهد داشت.

به طور مثال

همچنین استفاده از لوگو در تبلیغات محیطی مثل بیلبوردها و تبلیغات ترانزیتی، نقش مؤثری در جلب توجه مخاطب و افزایش آگاهی از برند دارد.

دلایل اهمیت طراحی لوگو

بهترین لوگو چه ویژگی‌هایی دارد؟

  1. ساده و بامفهوم است.
  2. به راحتی قابل شناسایی است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد.
  3. با گذشت زمان قدیمی نمی‌شود و از مد نمی‌افتد.
  4. از رنگ‌های به صورت هوشمندانه و اصولی استفاده شده است.
  5. در ذهن مخاطب ماندگار است.
  6. قابلیت انتشار به صورت سیاه و سفید را دارد.
  7. با هویت و نام برند تطابق دارد.
  8. هدف اصلی کسب‌وکار را بیان کند.

مراحل طراحی لوگو

طراحی لوگوی حرفه‌ای پنج مرحله دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

تحقیق دربارۀ کسب‌وکار

پیش از هر کار دیگری باید دربارۀ کسب‌وکار تحقیق کنید تا با هویت برند و موضوع آن آشنا شوید. حوزۀ فعالیت سازمان در تعیین طرح لوگو بسیار موثر است.

شناخت صاحب کسب‌وکار

اینکه صاحب کسب‌وکار چه کاری انجام می‌دهد و کدام مشتریان را مورد هدف قرار داده است، اهمیت زیادی در طراحی لوگو دارد. برای رسیدن به این هدف، باید اطلاعاتی جامع دربارۀ صاحب کسب‌وکار و خدمات ارائه‌شده به دست آورید.

شناخت صاحب کسب‌وکار در طراحی لوگو

ارائۀ ایده و طرح اولیه

دو یا سه ایده و طرح اولیه متناسب با هویت برند آماده کنید و به کارفرما ارائه دهید. سپس می‌توانید به سراغ مرحلۀ بعدی بروید.

تجدیدنظر

این مرحله می‌تواند صرفاً یک تغییر جزئی باشد یا تغییرات بیشتری را دربرگیرد. حتی ممکن است کارفرما درخواست کند که طرح به کلی از ابتدا انجام شود، بنابراین مرحله‌ای چالش‌برانگیز است.

تحویل کار نهایی

در این مرحله طراحی لوگو به پایان می‌رسد و کار نهایی به کارفرما تحویل داده می‌شود که شامل فایل‌ها و فرمت‌های مختلف کار است.

برای طراحی لوگو از کدام نرم‌افزارها استفاده کنیم؟

برای طراحی لوگو می‌توانید از پنج نرم‌افزار پایه استفاده کنید که نام آن‌ها به شرح زیر است:

  1. ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator)
  2. کانوا (Canva)
  3. لوگوجوی (Logojoy)
  4. کورل دراو (CorelDRAW)
  5. افینیتی دیزاینر (Affinity Designer)

نرم افزار های طراحی لوگو

نکات مهم برای ساخت لوگوی حرفه‌ای

  1. به انتقال واضح پیام برند و تطابق لوگو با برند توجه داشته باشید.
  2. چند ایده و مفهوم اولیه را در اختیار کارفرما قرار دهید.
  3. اندازۀ لوگو باید قابل تغییر باشد.
  4. از کلمات کلیدی برند در طراحی لوگو استفاده کنید.
  5. به سادگی لوگو توجه کنید.
  6. طراحی لوگو به خلاقیت زیادی نیاز دارد، بنابراین در جایگاه کارفرما به طراح آزادی عمل بدهید.

تعیین هزینۀ طراحی لوگو

طراحی لوگو هزینۀ ثابتی ندارد و عوامل متعددی بر تعیین قیمت آن تاثیر می‌گذارند. در ادامه تعدادی از این عوامل را معرفی می‌کنیم

نوع لوگو

همان‌طور که پیشتر توضیح دادیم، طراحی لوگوی ترکیبی دشوارتر و زمان‌برتر از سایر انواع لوگو است. به دلیل استفادۀ همزمان از عکس و متن در لوگوی ترکیبی، طراحی این لوگو به هزینۀ بیشتری نیاز دارد.

بودجۀ برند

قبل از اقدام به طراحی لوگو، برای بودجۀ مدنظر خود برنامه‌ریزی و براساس بودجه نوع خدمات را انتخاب کنید. بهتر است روی لوگوی برند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام دهید و با یک طراح حرفه‌ای کار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

تعداد کارهای اولیه و دفعات ویرایش

به میزانی که از طراح بخواهید تا در حین کار طرح‌ها و نمونه‌های اولیۀ متفاوتی ارائه دهد، هزینۀ لوگو افزایش می‌یابد. همچنین تعداد دفعاتی که لوگو برای رسیدن به نتیجۀ نهایی ویرایش می‌شود، بر هزینۀ آن موثر است.

سابقه طراح لوگو

زمان طراحی

لوگویی که زمان بیشتری برای طراحی آن صرف شده باشد، هزینۀ بالاتری خواهد داشت. همچنین اگر از طراح بخواهید فوری لوگو را طراحی کند، ناچار به پرداخت هزینۀ بیشتری خواهید بود.

تجربۀ طراح

پیش‌زمینۀ حرفه‌ای طراح بر تعیین هزینۀ لوگو موثر است و روشن است که یک طراح تازه‌کار، هزینۀ کمتری نسبت به یک طراح باتجربه دریافت می‌کند. برای بررسی پیش‌زمینۀ طراح می‌توانید تعداد نمونه‌کارها و نظرات سایر کارفرماها را مشاهده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از آکادمی معین حسینی با انواع طراحی لوگو و دلایل اهمیت استفاده از هویت بصری در کسب‌وکار آشنا شدیم. سپس به بررسی ویژگی‌های بهترین لوگو و مراحل طراحی لوگو پرداختیم. پس از معرفی نرم‌افزارهای پرکاربرد برای طراحی لوگو، نکات مهم در طراحی لوگو را شرح دادیم و در پایان عوامل موثر بر تعیین هزینۀ لوگو را بیان کردیم.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
برنامۀ فروش

چگونه یک برنامۀ فروش بنویسیم: الگو + نمونه

آنچه در این پست میخوانید برنامۀ فروش چیست؟اهداف یک طرح فروش موثر کدامند؟فرایند برنامه‌ریزی فروشقدم اول: داده‌های فروش را جمع‌آوری…

بیشتر بخوانید
گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردی در کسب‌وکار دارد؟

آنچه در این پست میخوانید گیمیفیکیشن چیست؟چرا باید از گیمیفیکیشن در کسب‌وکار استفاده کنیم؟مهم‌ترین عناصر در بازی‌سازیجایزه و پاداشتابلوی امتیازرقابت…

بیشتر بخوانید
نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

آنچه در این پست میخوانید نیچ مارکتینگ چیست؟نیچ مارکتینگ براساس محصولنیچ مارکتینگ براساس منطقۀ جغرافیایینیچ مارکتینگ براساس قیمتنیچ مارکتینگ براساس…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *