چقدر می توان از سئو پول درآورد؟ بررسی کامل درآمد سئوکارها در ۲۰۲۵

دنیای تجارت در سال ۲۰۲۵ بیش از هر زمان دیگری آنلاین شده است. شرکتهای کوچک و بزرگ بهجای صرف هزینههای گزاف در تبلیغات محیطی و تلویزیونی، فضای اینترنت و شبکههای اجتماعی را برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه خود انتخاب میکنند.در این میان، آشنایی با مفاهیم و گذراندن یک دوره آموزش آنلاین سئو میتواند به صاحبان کسبوکار کمک کند تا وبسایت خود را در رتبههای برتر گوگل قرار دهند. معیار برتری آنها به یکدیگر در تجارت الکترونیک نیز قرارگیری در رتبههای اول موتورهای جستجو در پاسخ به جستجوهای کاربران برای عبارات خاصی است که به حوزه فعالیت آنها مربوط است. در اینجا، نقش سئوکاران یا متخصصان بهینهسازی وبسایتها برای موتورهای جستجو مطرح میشود. با توجه به اهمیت این موضوع حتما میپرسید که درآمد سئو چقدر است؟
واقعیت این است که سئو وبسایت از آن دسته از مشاغلی است که تفاوت درآمد در آن بسیار زیاد است. درامد سئوکاران به عوامل متعددی از میزان تخصص و نوع خدمات آنها، روش فعالیت، شهر و کشور محل کار و حتی زمینه فعالیت مشتریان آنها بستگی دارد. با توجه به همه این عوامل در این مقاله تلاش میکنیم برآوردی از میزان درآمد یا حقوق سئو کاران در ایران و نیز در کشورهای دیگر دنیا در سال ۲۰۲۵ یا ۱۴۰۴ ارائه دهیم. با ما همراه شده و در پایان، دیدگاهی منطقی از درآمد از طریق سئو بهدست آورید.
بازار کار سئو در ایران چگونه است و چگونه خواهد شد؟
با نگاهی به وبسایت جاب اینجا و مقایسه دادههای آنها، متوجه افزایش تقاضا برای تخصص سئو از سوی بسیاری از شرکتهای کوچک و بزرگ ایرانی در سالهای گذشته میشویم. بر اساس دادههای منابع مختلف در تابستان ۱۴۰۴ حدود ۱۹۲۰ آگهی شغلی برای استخدام در حوزه سئو در وبسایتهایی مانند جاباینجا، جابویژن و غیره درج شده که نسبت به سال قبل از آن رشد حدود ۱۳ درصدی را نشان میدهد. میزان درآمد سئو بر اساس این آگهیها نیز حاکی از رشد تقریبا ۳۶ درصدی است.
واقعیت این است که فضای کسبوکار و بازار کار ایران نیز در سالهای گذشته، روزبهروز آنلاینتر شده است. امروزه، کمتر شرکت ایرانی پیدا میشود که وبسایت نداشته باشد و خدمات و کالاهای خود را به این صورت هم ارائه ندهد. بهویژه در سالهای پس از کرونا، رقابت در حوزه دیجیتال مارکتینگ ایرانی و به زبان فارسی بهشدت افزایش یافته است. با توجه به مزایای این روش بازاریابی، بازدهی بالاتر و هزینههای کمتر آن در مقایسه با روشهای سنتیتر، انتظار میرود در سالهای آینده، شاهد تقاضای بالا برای خدمات سئو و نیز رشد درامد سئو کاران در عین شدیدتر شدن رقابت در این حوزه باشیم.
عوامل موثر بر درآمد سئوکار
درامد سئو چه در ایران و چه در بازار جهانی، یک رقم ثابت نیست و تحتتاثیر مجموعهای از عوامل قرار میگیرد. این عوامل میتوانند مستقیما میزان حقوق کارشناس سئو یا تعداد پروژههای یک فریلنسر را تعیین کنند. از سویی حقوق سئو کار با کیفیت خروجی، توانایی حل مشکلات پیچیده، مهارت در تحلیل دادهها و حتی قدرت مذاکره و برندسازی شخصی او نیز ارتباط مستقیم دارد. در ادامه به بررسی این عوامل میپردازیم:
مهارت و تجربه سئوکار
مهمترین عامل تاثیرگذار در درآمد سئو، مهارت و تجربه فرد است. این معیارها ستون اصلی موفقیت در شغل سئو بوده و مستقیما تعیین میکنند که کارفرما یا مشتری، چقدر حاضر است برای تخصصتان هزینه پرداخت کند. هر چه تجربه عملی شما در پروژههای واقعی بیشتر باشد، توانایی شناسایی مشکلات پیچیده و ارائه راهکارهای موثرتری خواهید داشت. بررسی سایتهای کاریابی نشان میدهد که شرکتها در پنج سطح زیر به دنبال نیروی سئو هستند.
کارآموز (Intern)
برای کسب درآمد از سئو، کارآموزی، اولین قدم جهت ورود به بازار کار این حوزه است. این موقعیت، بیشتر یک دوره آموزشی عملی و سرمایهگذاری روی آینده شغلی محسوب میشود تا یک شغل با درآمد ثابت. شرکتها نیز طبیعتا بودجه زیادی به کارآموزان یا دستیاران سئوی خود اختصاص نمیدهند. بر اساس بررسیها بیشتر آنها حداکثر حاضر به اختصاص دوسوم حقوق حداقلی اداره کار به این موقعیت شغلی هستند.
کارشناس سئو (SEO Specialist)
پس از گذراندن دوره کارآموزی و کسب مهارتهای پایه، فرد میتواند بهعنوان کارشناس سئو مشغول به کار شود. چنین فردی توانایی اجرای تکنیکهای مختلف سئو را دارد و میتواند بهطور مستقل، پروژههای بهینهسازی سایت را مدیریت کند. وظایف اصلی کارشناسان سئو، شامل تحقیق پیشرفته کلمات کلیدی، بهینهسازی محتوا، اجرای سئو داخلی و نیز تکنیک های سئو خارجی است. یادگیری اصول لینکسازی و سایر مهارتهای خارج از سایت از طریق یک دوره سئو خارجی میتواند سرعت پیشرفت یک کارشناس را چند برابر کند. همچنین، رفع مشکلات فنی ساده سایت و تحلیل عملکرد با ابزارهایی مانند Google Analytics از دیگر وظایف این جایگاه شغلی است.
کارشناسان سئو معمولا حقوق ثابت دارند و یا بهصورت فریلنسری با شرکتها همکاری میکنند. متوسط درامد سئو در این رده شغلی، بسته به میزان تجربه و تخصص فرد و نوع پروژهها، بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان متغیر است.
کارشناس ارشد سئو (SEO Expert)
کارشناس ارشد سئو، فردی با تجربه و تخصص بالا است که استراتژیهای جامع سئو را طراحی و اجرا میکند. این متخصصان، مسئول پروژههای بزرگ و پیچیده هستند و علاوه بر بهینهسازی محتوا و رفع مشکلات فنی، تحلیل رقبا و روند بازار را نیز انجام میدهند. آنها تیمهای سئو را هدایت و با مدیران پروژه برای رسیدن به اهداف کسبوکار همکاری میکنند. تجربه و دانش عمیق کارشناسان ارشد سئو درآمد آنها را در بازهای بین ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۴ قرار میدهد.
مدیر سئو (SEO Manager)
بیشترین حقوق یک سئو کار را احتمالا یک مدیر سئو دریافت میکند. چنین فردی، کلیدیترین نقش را در مدیریت و سازماندهی تیم دیجیتال مارکتینگ دارد. او مسئول برنامهریزی و اجرای استراتژیهای بهینهسازی سایت نیز محسوب میشود. تقسیم وظایف بین کارشناسان سئو، پیگیری پیشرفت پروژهها و تعیین استراتژیهای کلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ از مهمترین وظایف یک مدیر سئو هستند. متوسط درآمد سئو در این موقعیت شغلی در سال ۱۴۰۴، بین ۲۵ تا 50 میلیون تومان متغیر است.
استراتژیست سئو (SEO Strategist)
یکی از شاخههای سئو کاری حرفه ای، استراتژیست سئو است. چنین فردی با تحلیل جامع بازار، رفتار کاربران و رقبا، نقشه راه بلندمدت و هدفمند بهینهسازی سایت را طراحی میکند. تمرکز اصلی او بر برنامهریزی دقیق و تحلیل دادههاست و کمتر درگیر جزئیات اجرایی میشود. این نقش، نیازمند دید کلان و توانایی پیشبینی روندهای آینده در دنیای دیجیتال است. درامد سئو در این موقعیت شغلی، معمولا به اندازه مدیران سئو بوده یا حتی در شرکتهای بزرگ و بی المللی میتواند بیشتر هم باشد.
نوع و سبک فعالیت
روش کاری سئوکاران، نقش مهمی در درآمد و شرایط شغلی آنها دارد. در حوزه سئو، مدلهای مختلفی برای فعالیت وجود دارد که هرکدام، مزایا و چالشهای خاص خود را دارند. برخی بهصورت کارمندی در شرکتها مشغول بهکار هستند، عدهای بهشکل فریلنسری پروژه میگیرند و برخی دیگر، صاحب آژانس یا مدیریت سایت شخصی خود هستند. در ادامه، درآمد سئو با هریک از این روشهای کاری را بررسی میکنیم:
کارمندی (Employment)
کارمندی در حوزه سئو به معنای داشتن شغلی ثابت در یک شرکت یا سازمان است که معمولا حقوق ماهیانه مشخص و مزایایی مانند بیمه و مرخصی را شامل میشود. این مدل کاری برای افرادی مناسب است که بهدنبال ثبات و امنیت شغلی و شرایط کاری منظم در عین کسب تجربه عملی هستند. کارمند سئو میتواند کارشناس، مدیر سئو یا استراتژیست این حوزه باشد. بنابراین حقوق او نیز در سال ۱۴۰۴ میتواند از ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان تغییر میکند.
فریلنسری (Freelancing)
یکی از بهترین روشهای کسب درآمد از سئو، فریلنسری در این حوزه است. یک روش کاری انعطافپذیر که به سئوکاران حرفه ای اجازه میدهد بهصورت مستقل و پروژهای کار کنند. میزان کسب درآمد فریلنسر سئو بسته به تعداد و کیفیت پروژهها تغییر میکند. این سبک برای افرادی که به دنبال آزادی بیشتر در زمانبندی و انتخاب پروژهها هستند مناسب است ولی نیاز به مهارتهای بازاریابی و مدیریت دارد. درامد سئو با فریلنسری با توجه به اینکه با سایتهای داخلی کار میکنید یا خارجی، میتواند از متوسط تا بسیار بالا متغیر باشد.
فریلنسری با سایت های ایرانی
سایتهای ایرانی فریلنسری، مانند پونیشا و کارلنسر، بستری امن برای سئوکاران فراهم کردهاند تا با پروژههای ایرانی در این حوزه همکاری کنند. این پلتفرمها، امکان ارتباط با کارفرمایان مختلف و پرداخت امن را فراهم آوردهاند. درآمد سئوکار فریلنسر در این سایتها بسته به تعداد پروژهها و سطح تخصص فرد متغیر است، اما معمولا این پلتفرمها گزینهای ایدهآل برای شروع کار و کسب تجربه محسوب میشوند.
فریلنسری با سایت های خارجی
سایتهای خارجی مانند Upwork و Fiverr با امکان کسب درآمد دلاری، بازار گستردهتری برای فریلنسرهای سئو فراهم میکنند. رقابت در این پلتفرمها بسیار شدید بوده و موفقیت در آنها نیازمند تخصص بالا، سابقه کاری خوب و توانایی ارائه نمونهکارهای قوی است. درامد سئو در این سایتها معمولا بیشتر از سایتهای ایرانی است اما سختیها و چالشهای خاص خود را نیز به همراه دارد. پیچیدگیهای پرداختهای بینالمللی و تفاوتهای فرهنگی در ارتباط با مشتریان ازجمله این چالشها هستند.
صاحب آژانس دیجیتال مارکتینگ(Agency Owner)
صاحب یک آژانس خدماتی در حوزه دیجیتال مارکتینگ، کسی است که تیمی از متخصصان سئو، تولید محتوا و تبلیغات دیجیتال را گرد هم آورده و پروژههای بزرگتری را مدیریت میکند. این نقش، نیازمند مهارتهای مدیریتی، بازاریابی و فروش است. میزان کسب درآمد از طریق سئو در این سطح نیز میتواند بسیار بالا باشد؛ چرا که آژانسها معمولا مشتریان متعددی دارند و پروژههای بزرگتر و متنوعی دریافت میکنند.
ساخت و مدیریت سایت شخصی
یکی از روشهای کسب درآمد از سئو، راهاندازی وبسایت شخصی، جذب ترافیک از این طریق و سپس فروش محصولات و یا دریافت تبلیغات دیجیتال است. این روش، نیازمند صبر، دانش بازاریابی و تولید محتوای منظم است. درآمد سئو در این شیوه به شرط پایداری و کار حرفهای در بلندمدت افزایش یافته و حتی بهصورت خودکار مانند یک سرمایه گذاری درمیآید. چنین وبسایتی میتواند درآمدی بر راهاندازی یک آژانس دیجیتال مارکتینگ باشد.
بازار هدف و ارز درآمد
یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر درآمد سئو کار، بازار هدف اوست. هرچه اقتصاد صنعت یا کشوری که در آن خدمات سئوی خود را ارائه میدهید، قویتر باشد، قطعا درآمد شما نیز بهازای همان خدمات با تعداد ساعت کار مشابه، بیشتر میشود. بازار کار سئو برای متخصصان ایرانی این حوزه، بهطورکلی به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم میشود. در ادامه، درامد سئو در هر دوی آنها را بررسی میکنیم:
درآمد ریالی از سایت های ایرانی
بازار هدف عمده سئوکاران ایرانی، طبیعتا وبسایتهای فارسیزبان ایرانی هستند. بررسیها نشان میدهد که در سال ۱۴۰۴، میانگین حقوق کارشناس سئو در ایران به ازای هر پروژه حدود ۲۰ میلیون تومان در ماه است. این موضوع به نوع خدمات شما نیز بستگی دارد، بهعنوان مثال در بحث سئوی محتوایی یا آنپیج، دستمزدها ممکن است بهصورت کلمهای پرداخت شود. در این زمینه نیز درآمد کارشناسان سئو عمدتا در بازه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بهازای هر کلمه تغییر میکند.
درآمد دلاری از سایت های خارجی
سئوکاران مسلط به زبان انگلیسی که خدمات خود را به وبسایتهای خارجی یا انگلیسیزبان ارائه میدهند احتمالا بالاترین درآمد سئو را در مقایسه با همکاران فریلنسر ایرانی خود دارند. دادههای وبسایتهایی مانند indeed و linkedin نشان میدهند که حقوق متخصصان سئو حتی در کشورهای عربی خاورمیانه نیز حداقل سه برابر متخصصان این حوزه در ایران است.
محل فعالیت و تاثیر آن بر درآمد
نهفقط کشور محل فعالیت شما بهعنوان یک متخصص حوزه دیجیتال مارکتینگ، بلکه شهرتان نیز میتواند در درآمدتان موثر باشد. بر این اساس، شهرهای ایران را میتوان به دو دسته زیر تقسیم کرد:
تهران و کلانشهرها
بیشترین حقوق یک سئو کار در ایران احتمالا در تهران پرداخت میشود. شرکتهای بزرگ و بینالمللی ایرانی عمدتا در پایتخت مستقر بوده و گاهی در دیگر کلانشهرها نیز دفاتری دارند. از سوی دیگر، در سالهای اخیر، شاهد افزایش رقابت در بازار کار سئو در تهران و شهرهای بزرگ دیگر نیز بودهایم. بنابراین، این موضوع، اندکی سرعت رشد درامد سئوکاران را نیز کند کرده است.
سایر شهرها
درامد از سئو در شهرهای کوچکتر ایران، بهطور متوسط حدود ۲۰ درصد کمتر از شهرهای بزرگ بوده اما همچنان از حداقل دستمزد تعیینشده توسط اداره کار پایینتر نمیرود. بااینحال، این شهرها احتمالا برای افراد تازهکاری که بهدنبال رشد در این حوزه هستند مناسبتر بوده و رقابت در آنها نیز سبکتر است. بهعنوان یک فریلنسر حوزه سئو نیز اگر قصد کار برای این شرکتها را دارید باید توان مالی کمتر آنها در مقایسه با شرکتهای مستقر در تهران و نیز رقبای شهرستانی خود با درخواست حقوق پایینتر را در نظر بگیرید.
سختی، ریسک و سودآوری پروژه ها
عامل دیگر موثر در کسب درامد از سئو در بازار کار ایران، ماهیت پروژه است. بهطورکلی، برخی صنایع مانند خودروسازی، شرکتهای فعال در بازارهای مالی، تجهیزات الکترونیک و پزشکی، گردش مالی بیشتری دارند و بنابراین شرکتهای فعال در آنها نیز بودجههای بالاتر به دیجیتال مارکتینگ خود از جمله سئو و گوگل ادز، اختصاص میدهند. از سوی دیگر، هرچه زمینه فعالیت شرکتها، رقابتیتر و تخصصیتر باشد، نیاز آنها به سئو کاری حرفه ای هم بیشتر شده و دستمزدهای بالاتری هم پرداخت میکنند.
نوع شرکت یا کمپانی محل خدمت
نهفقط در بازار کار سئو در ایران، بلکه در همه کشورها اندازه شرکتها یعنی متقاضیان خدمات سئو نیز در درآمد سئوکاران تاثیرگذار است. اما نکته مهم این است که همیشه شرکتهای بزرگتر، دستمزد بیشتری پرداخت نمیکنند. در ادامه، این موضوع را بررسی میکنیم:
استارتاپ ها
با افزایش سهولت راهاندازی استارتاپ در سالهای اخیر بهخصوص با فرصتی که اینترنت و شبکههای اجتماعی پدید آوردهاند، شاهد پیدایش فرصتهای شغلی زیاد برای سئوکاران حرفه ای و غیرحرفهای هستیم. هرچند برخی از این استارتاپها بودجههای مناسبی به بخش دیجیتال مارکتینگ خود اختصاص میدهند؛ اما بهطورکلی درامد سئو کاران آنها معمولا پایینتر از دیگر شرکتهاست.
شرکت های متوسط
میتوان گفت که یکی از بهترین روش های کسب درآمد از سئو، کار با شرکتهای متوسط است. آنها معمولا از مراحل اولیه توسعه خود درآمدهاند و میتوانند بودجههایی بهتری به بازاریابی دیجیتال و بحث سئوی وبسایتشان اختصاص دهند. بهخصوص در کشورهای درحالتوسعه، درامد سئو از شرکتهای متوسط در یکی از بالاترین سطوح درآمدی در حوزه دیجیتال مارکتینگ قرار دارد.
شرکت های بزرگ و سازمانی
شرکتهای بزرگ و سازمانی بهدنبال کسب بالاترین رتبه و جایگاه در موتورهای جستجو برای کاربران هستند. در بسیاری مواقع، کارمندان آنها بالاترین درآمد سئو را در مقایسه با همکاران دیگر خود دریافت میکنند. بااینحال، به دلیل رقابت شدید برای همکاری با این شرکتها و نیز مزایایی مانند همکاری ادامهدار و حجم کاری بالا در مواقعی، دستمزدهای آنها ممکن است چندان رضایتبخش نباشد.
درآمد سئو در سایر کشورهای جهان
بر اساس دادههای وبسایت ssbm.ch مدیر حوزه دیجیتال مارکتینگ در رده پنجم پردرآمدترین مشاغل دنیا در سال ۲۰۲۵ با متوسط درآمد سالانه ۱۲۰ هزار تا ۲۵۰ هزار دلار قرار دارد. یکی از تخصصهای لازم در این حوزه نیز سئو است. طبیعی است که میانگین حقوق کارشناس سئو بهعنوان عضوی از تیم یک مدیر دیجیتال مارکتینگ، کمتر از این مقدار باشد. دادههای وبسایتهای دیگر نظیر indeed، Glassdoor، Linkedin و USAJobs نیز نشان میدهد که درآمد کارشناسان سئو به تفکیک برخی از کشورهای مهاجرپذیر دنیا بهشرح زیر است:
کشور | متوسط سالانه درامد سئو در سال ۲۰۲۵ |
امارات متحده عربی | ۱۲۵۰۰ دلار |
ترکیه | ۴۸۰۰ دلار |
فرانسه | ۴۶۰۰۰ دلار |
ایتالیا | ۳۷۰۰۰ دلار |
آلمان | ۵۷۶۰۰ دلار |
آمریکا | ۸۵۲۰۰ دلار |
کانادا | ۴۰۰۰۰ دلار |
سنگاپور | ۳۸۰۰۰ دلار |
مسلم است که درآمد سئوکار فریلنسر در هریک از این کشورها میتواند بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد. جستجویی در اینترنت و یوتیوب نشان میدهد درآمد سئوکاری حرفه ای در آمریکا و برخی کشورهای پیشرفته اروپایی میتواند تا بیش از ۴۰۰ هزار دلار در سال نیز برسد. در میان این کشورها، درآمد سئو در ایران، بیش از هر کشور دیگر به ترکیه و سپس امارات متحده عربی نزدیک است.
نتیجه گیری؛ متوسط درآمد سئو در سال ۱۴۰۴
همانطورکه در این مقاله از سایت معین حسینی گفتیم، روش های کسب درآمد از سئو از فریلنسری برای سایتهای ایرانی و خارجی تا کار برای شرکتهای بزرگ و کوچک مستقر در شهرستانهای ایران یا کشورهای پیشرفته متفاوت است. درامد سئو از هریک از این روشها نیز طبیعتا متفاوت خواهد بود. این موضوع به میزان سابقه، تخصص، حوزه کاری شرکتها و میزان رقابت در بازار کار نیز بستگی دارد.
اما بهطورکلی میتوان گفت که متوسط درآمد سئو برای کارآموزان این حوزه در سال ۱۴۰۴ حدود هشت میلیون تومان، برای کارشناسان سئو در تهران حدود ۲۵ میلیون تومان و در شهرهای دیگر حدود ۲۰ میلیون تومان است. حقوق مدیران دیجیتال مارکتینگ و متخصصان حرفهای سئو نیز میتواند تا ۶۰ میلیون تومان در ماه نیز افزایش یابد. همچنین درآمد سئو در ایران در مقایسه با متوسط جهانی بسیار کمتر است.
سوالات متداول
درآمد سئو ماهانه چقدر است؟
درامد سئوکاران ثابت در سال ۱۴۰۴ بهطور متوسط، حدود ۲۵ میلیون تومان در ماه است. درآمد سئوکاران فریلنسر نیز به تعداد پروژهها و ماهیت شرکتهای طرف قرارداد بستگی دارد.
چه مواردی درآمد و حقوق سئو را افزایش میدهد؟
میزان تخصص و سابقه قرارگیری وبسایتهای قبلی در بالاترین رتبه و جایگاه در موتورهای جستجو برای کاربران، شهر و کشور محل فعالیت، زمینه فعالیت شرکتها و اندازه آنها از مهمترین عوامل موثر بر درامد سئو هستند.همچنین شرکت در دوره های تخصصی سئو مانند دوره سئو تکنیکال یا سئو off page و on page میتواند به افزایش در آمد شما کمک کند.
بهعنوان یک سئوکار مبتدی، از کجا شروع کنم؟!
گذراندن یک دوره سئو در موسسهای معتبر، کارآموزی در شرکتها و تکمیل دانش با مطالعه مستمر منابع آنلاین و آفلاین، بهترین نقطه شروع برای ورود به بازار کار سئو و کسب درآمد سئو در ایران هستند.