نیچ مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

یکی از مهمترین چالشهای ورود به کسبوکار، اشباع در حوزههای مختلف است که میتواند با استفاده از نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشهای برطرف شود. بهکارگیری استراتژیهای نیچ مارکتینگ مستلزم شناخت کامل بازار هدف است و به متمایز شدن کسبوکار و تمرکز بر تولید محصولات باکیفیت کمک میکند. در این مقاله به سوال نیچ مارکتینگ چیست پاسخ میدهیم و با اهداف نیچ مارکتینگ، استراتژیها و فواید آن آشنا خواهیم شد.
نیچ مارکتینگ چیست؟
بسیاری از افراد میپرسند نیچ مارکتینگ چیست و چرا برای رشد سریع کسبوکارها کاربرد دارد. نیچ مارکتینگ نوعی استراتژی کارآمد و هدفمند بازاریابی است که بر بخشی کوچکی از بازار تمرکز کرده و تلاش میکند نیازهای آن بخش را برطرف سازد. برخلاف گوریلا مارکتینگ که بیشتر بر جلبتوجه گسترده و اثرگذاری هیجانی تمرکز دارد، در نیچ مارکتینگ با شناسایی مشتریان بالقوه و ورود به گوشهای از بازار که حضور رقبا در آنجا کمرنگتر است، مشتریان همیشگی و وفاداری به دست خواهید آورد و میتوانید به درآمد مدنظر برسید.
نیچ مارکتینگ میتواند براساس محصول، منطقۀ جغرافیایی، جنسیت یا سن و قیمت انجام شود که در ادامه به شرح آنها میپردازیم.
نیچ مارکتینگ براساس محصول
در این نوع نیچ مارکتینگ، با تولید محصولی جدید که طراحی و ویژگیهای منحصربهفردی داشته باشد، مشتریان زیادی جذب خواهید کرد.
نیچ مارکتینگ براساس منطقۀ جغرافیایی
در این روش، کسبوکار شما تلاش میکند محصولات یا خدماتی را ارائه دهد که برای یک استان، شهر یا منطقه مفید باشد؛ محصولی که پیشتر تولید نشده است و میتواند موجب رشد سریع کسبوکار شود.
نیچ مارکتینگ براساس قیمت
برخی کسبوکارها با در نظر گرفتن بازار هدف، تمرکز خود را بر تولید محصولاتی با قیمت بسیار بالا یا بسیار پایین میگذارند و در این دسته قرار میگیرند.
نیچ مارکتینگ براساس جنسیت یا سن
تمرکز بر جنسیت یا گروه سنی خاص، مثلاً انتخاب دختران نوجوان 13 تا 18 ساله به عنوان بازار هدف، میتواند بازدهی کسبوکار را افزایش دهد.
هدف نیچ مارکتینگ چیست؟
حالا که دانستیم نیچ مارکتینگ چیست هدف آن را بررسی میکنیم. اصلیترین هدف نیچ مارکتینگ، فروش محصولات به بازاری خاص و کاهش ریسک مغلوب شدن در رقابت با سایرین است. علاوه بر دستیابی به رضایت مشتری، ایجاد بازار دائمی و مشتریان وفادار و کسب سود در نیچ مارکتینگ اهمیت زیادی دارد.
پرکاربردترین استراتژیهای نیچ مارکتینگ چیست؟
برای موفق شدن در نیچ مارکتینگ باید استراتژیهایی را در دستور کار خود قرار دهید که براساس سلیقه و رفع نیازهای بازار هدف طراحی شده باشند. در ادامه پرکاربردترین استراتژیهای نیچ مارکتینگ را معرفی میکنیم.
بازاریابی دهان به دهان (Word Of Mouth)
این شیوۀ بازاریابی، مشتری را به عنوان یک رسانۀ قوی در نظر میگیرد و با ارائۀ محصول باکیفیت، روی تبلیغ شدن توسط مشتری حساب میکند. این روش نیاز به صرف هزینۀ تبلیغات محیطی و آنلاین ندارد و مشتریان راضی پس از استفاده از محصول، خود به تبلیغ آن میپردازند. هرچه کیفیت محصولات برند شما بالاتر باشد، جواب بهتری از این روش خواهید گرفت.
تایید موازی
استراتژی تایید موازی به استفاده از رسانههای تاثیرگذار برای تبلیغ برند و قرار دادن آن در معرض دید مخاطبان گفته میشود. به عنوان مثال، هنگامی که برند را در ویدئوهای آموزشی مربوط به حوزۀ کاری خود نمایش میدهید، از این استراتژی استفاده کردهاید.
کسب اعتبار و تایید متخصصان
در این استراتژی از متخصصان و افراد دارای نفوذ برای تایید و تبلیغ محصولات برند کمک میگیرید. این روش در دیجیتال مارکتینگ و شبکههای اجتماعی کاربرد زیادی دارد و میتواند توسط اینفلئونسرها نیز انجام شود.
نیچ مارکتینگ برای کدام کسبوکارها مناسب است؟
آن دسته از کسبوکارها که در ابتدای کار با بودجۀ کم فعالیت میکنند، نیاز دارند خدمات خود را به بخش خاصی از بازار ارائه و کسبوکار را از این طریق مطرح کنند. باید بررسی کنید که بازار مدنظر شما در عین تخصصی و کوچک بودن، به اندازۀ کافی سودآور است یا خیر و همچنین مشتریان به خوبی را بشناسید.
بهتر است حوزهای را برای فعالیت انتخاب کنید که شانس بیشتری برای موفقیت و فروش داشته باشد. براساس مطالعاتی که دربارۀ موضوعات موردعلاقۀ مشتریان انجام شده است، موضوعات زیر از شانس زیادی برای موفقیت در نیچ مارکتینگ برخوردارند:
سلامتی و تناسب اندام
لوازم آرایشی و بهداشتی
آشپزی
کودک
بازی و سرگرمی
حیوانات خانگی
لوازم باغبانی
خودرو
چگونه نیچ مارکتینگ را در کسبوکار خود پیاده کنیم؟
پس از بررسی مفهوم نیچ مارکتینگ چیست مهمترین نکته در استفاده از نیچ مارکتینگ این است که تمام مراحل را براساس نیازها و سلایق جامعه هدف طراحی و پیاده کنید. بنابراین تمام ابعاد کار از نحوۀ بستهبندی کالا تا اجرای کمپینهای تبلیغاتی مانند گوگل ادز، به جامعه هدف (مثلاً تولید پوشاک برای نوزادان) بستگی دارد.
برای پیاده کردن نیچ مارکتینگ در کسبوکار و نتیجه گرفتن از آن، مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:
انتخاب کردن نیازی خاص و برآورده نشده در بازار
تحقیق دربارۀ مشتریان هدف و سلایق آنان
بررسی دقیق ایده و مطمئن شدن از سودآوری آن
طراحی محصول براساس سلیقه و نیاز مخاطب
انتخاب صحیح پلتفرم تبلیغاتی
اجرای ایده
بازاریابی و تبلیغ محصول
رصد کردن بازار و شناسایی فرصتها و تهدیدها
مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟
- هنگام استفاده از نیچ مارکتینگ، شناخت بیشتری از نیازهای مشتری به دست میآورید.
- ممکن است تعداد مشتریان زیاد نباشد، اما میتوانید ارتباط بهتر و نزدیکتری با آنها برقرار کنید.
- مشتریان وفاداری جذب میکنید که به دلیل رفع نیازشان، خرید خود را تکرار میکنند.
- به دلیل کم بودن تعداد رقیبان، شرایط بهتری برای قیمتگذاری خواهید داشت.
- محصولات و خدمات شما دقیقاً منطبق بر سلیقه و نیاز مشتری است و به سود بیشتری میرسید.
- به صورت تخصصی به تولید محصول میپردازید و در حوزۀ مدنظر مهارت کسب میکنید
- در بازاری کوچک به برندی بزرگ و موفق تبدیل خواهید شد.
معایب نیچ مارکتینگ چیست؟
- چنانچه به عنوان تنها استراتژی فروش استفاده شود، ممکن است در طولانیمدت مناسب نباشد.
- احتمال دارد از سوی شرکتهای بزرگ مورد تهاجم قرار بگیرد.
- به دلیل کوچک بودن جامعۀ هدف، نرخ بازگشت سرمایه کاهش مییابد.
- به سبب وقوع تغییرات در بازار، ممکن است نتوانید یک محصول خاص را به طور مداوم و همیشگی عرضه کنید.
نکاتی برای موفقیت در نیچ مارکتینگ
تا حد امکان برای شناخت دقیق مشتریان و نیازهای آنان تلاش کنید.
کالایی را به مشتریان عرضه کنید که واقعاً میخواهند، نه چیزی که صرفاً حدس شماست.
درک صحیحی از صنعت و کسبوکار خود داشته باشید.
خود را با ویژگیهای شخصیتی مشتریان تطبیق دهید.
از روشهای مختلف مانند ایمیل، ویدئو و شبکههای اجتماعی برای برقراری ارتباط با مشتری استفاده کنید.
هنگام شروع نیچ مارکتینگ حتماً یک وبسایت راهاندازی کنید.
محتوای باکیفیت و متناسب با نیاز مشتری تولید کنید.
یادگیری اصول بهینهسازی سایت را در طول دوره های سئو معتبر به عنوان بخشی از فعالیت حرفهای خود جدی بگیرید.
با تولید محصول باکیفیت، بخشی از تبلیغ کار خود را به مشتریان بسپارید (استراتژی بازاریابی دهان به دهان).
با تسهیل و بهبود کاربری سایت، نرخ تبدیل (تبدیل مخاطب به مشتری) را افزایش دهید.
جمعبندی
در این مقاله از وبسایت معین حسینی، به پاسخ نیچ مارکتینگ چیست پرداخته شد. نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشهای نوعی استراتژی بازاریابی معرفی شد که بر بخش کوچکی از بازار تمرکز کرده و تلاش میکند به برندی مطرح در همان حوزه تبدیل شود. نیچ مارکتینگ میتواند براساس محصول، منطقۀ جغرافیایی، جنسیت یا سن و قیمت انجام شود و هدف اصلی آن، فروش محصولات به جامعه هدف مدنظر و به دست آوردن مشتریان وفادار و دائمی است.
پرکاربردترین استراتژیهای نیچ مارکتینگ بازاریابی دهان به دهان، تایید موازی و کسب تایید متخصصان هستند که متناسب با نیازهای بازار هدف و نوع کمپین تبلیغاتی انتخاب میشوند. برای موفق شدن در نیچ مارکتینگ ابتدا باید حوزۀ تخصصی و جامعه هدف را تعیین کنید و با طی کردن دقیق مراحل آن، به اجرای ایده و محصول مدنظر بپردازید.