آشنایی با تیزر تبلیغاتی و مراحل ساخت آن

- انواع تیزر تبلیغاتی
- عناصر اصلی تیزر تبلیغاتی
- هدف از ساخت تیزر تبلیغاتی در مشهد چیست؟
- از تیزر تبلیغاتی در چه مواردی استفاده میشود؟
- مزایای استفاده از تیزر تبلیغاتی
- تیزر تبلیغاتی چگونه به رشد کسبوکار کمک میکند؟
- بهترین تیزر تبلیغاتی چه ویژگیهایی دارد؟
- 7 گام ساختن تیزر تبلیغاتی در مشهد
- نکات مهمی که برای ساخت تیزر تبلیغاتی باید بدانید
- هزینۀ تیزر تبلیغاتی در مشهد چگونه تعیین میشود؟
- جمعبندی
تیزر تبلیغاتی نوعی آگهی ویدئویی است که برای معرفی کسبوکار و خدمات آن ساخته میشود و حس کنجکاوی مخاطب را نسبت به کسبوکار فعال میکند. تیزر تبلیغاتی در مشهد یکی از پرکاربردترین انواع تبلیغات محسوب میشود و میتواند میزان فروش را به طرز چشمگیری افزایش دهد و مخاطب را به خرید محصول ترغیب کند. تیزرهای تبلیغاتی بسیار خلاصه و کوتاه ساخته میشوند تا برای مخاطب خستهکننده نباشند و جذابیت خود را از دست ندهند.
زمان تیزر تبلیغاتی به نوع کسبوکار و مخاطب هدف بستگی دارد، اما معمولاً بین 30 تا 60 ثانیه است. برای ساختن تیزر تبلیغاتی در مشهد باید برنامه و هدف مشخصی داشته باشید، وگرنه نتیجۀ مدنظر را از آن نخواهید گرفت. در این مقاله ، به معرفی انواع تیزر تبلیغاتی و مزایای استفاده از آن در کسبوکار میپردازیم.
انواع تیزر تبلیغاتی
تیزرهای تبلیغاتی در سه سبک رئال، انیمیشن و رئال انیمیشن ساخته میشوند که هرکدام از آنها ویژگیها و کارکردهای مخصوص به خود را دارند. در ادامه به معرفی این سبکها میپردازیم.
تیزر تبلیغاتی رئال
معرفی محصول به صورت واقعی انجام میشود و مخاطب آن، تمام اقشار و گروههای سنی هستند. تیزر رئال اغلب برای تبلیغات تلویزیونی ساخته میشود.
تیزر تبلیغاتی انیمیشن
تیزر انیمیشن و یا ساخت موشن گرافیک برای کسبوکارهایی که مخاطب هدف آنها کودکان و نوجوانان هستند، میتواند گزینۀ مناسبی باشد و طرفداران زیادی دارد.
تیزر تبلیغاتی رئال انیمیشن
این نوع تیزر تبلیغاتی ترکیبی از تیزر رئال و انیمیشن است. در تیزر رئال انیمیشن یک موضوع یا محصول واقعی با استفاده از انیمیشن به مخاطب معرفی میشود.
عناصر اصلی تیزر تبلیغاتی
در تمام تیزرهای تبلیغاتی، عناصر بصری، صوتی و متنی به عنوان عناصر اصلی تیزر وجود دارند. در ادامۀ مقاله این سه عنصر محوری را شرح میدهیم.
عناصر بصری
اولین دادهای که هنگام تماشای تیزر تبلیغاتی به مخاطب میرسد، تصاویر و دادههای بصری هستند. عناصر بصری مهمترین بخش یک تیزر تبلیغاتی محسوب میشوند و کیفیت آنها به شیوۀ طراحی صحنه و اجرای بازیگران بستگی دارد.این عناصر، مانند آنچه در تبلیغات محیطی نیز مشاهده میشود، نقش کلیدی در جذب نگاه و انتقال پیام تبلیغ دارند.
عناصر صوتی
پس از دادههای تصویری، عناصر صوتی اهمیت ویژهای در تیزرهای تبلیغاتی دارند و توجه مخاطب را جلب میکنند. عناصر صوتی میتوانند با استفاده از موسیقی، صوت راوی یا تلفیقی از این دو به کار گرفته شوند. انتخاب موسیقی مناسب، در نظر گرفتن قانون کپیرایت و کمک گرفتن از یک گویندۀ حرفهای از جمله مسائلی هستند که هنگام استفاده از عناصر صوتی باید به آنها توجه کنید.
عناصر متنی
تصاویر و صدا برای ساخت یک تیزر تبلیغاتی باکیفیت اهمیت دارند، اما بدون وجود متن و سناریوی مناسب و هدفمند نمیتوانید بیشترین بهره را از تیزر تبلیغاتی ببرید. متن تیزر تبلیغاتی داستان و لحن ویدئو را تعیین میکند و بهتر است به شیوهای داستانگونه نوشته شود.
هدف از ساخت تیزر تبلیغاتی در مشهد چیست؟
مهمترین هدف تیزر تبلیغاتی، افزایش میزان فروش محصولات و بالا بردن سطح آگاهی از برند است. محتوای ویدئویی طرفداران بسیار زیادی در فضای وب و شبکههای اجتماعی دارد و تیزر تبلیغاتی یکی از موثرترین شیوههای تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود.
ارتقای رتبۀ سایت در موتورهای جستوجو یا همان سئو سایت یکی دیگر از اهداف ساخت تیزر تبلیغاتی به شمار میرود. هنگامی که تیزر تبلیغاتی روی سایت قرار میگیرد، باعث میشود کاربر زمان بیشتری را در سایت سپری کند. همچنین آپلود کردن تیزر تبلیغاتی در پلتفرمهای میزبان محتوای ویدئویی، موجب قرار گرفتن نام برند در قسمت نتایج ویدئویی موتورهای جستوجو میشود و به این ترتیب، رتبۀ سایت را ارتقا میدهد.
به همین دلیل، علاوه بر استفاده از تیزرهای تبلیغاتی برای جلب توجه مخاطب، میتوانید با شرکت در دوره جامع آموزش سئو، به افزایش اعتبار و دیدهشدن برند خود در نتایج جستوجو نیز کمک کنید.
از تیزر تبلیغاتی در چه مواردی استفاده میشود؟
- کنفرانسها و سمینارها
- نمایشگاهها
- سالنهای انتظار
- هتلها و تالارها
- مانیتورهای تبلیغاتی در سطح شهر
- شبکههای اجتماعی
- فیلمهای آموزشی
- انواع رسانههای تصویری
- معرفی محصولات و خدمات یا ارائه گزارش عملکرد سازمانها
- کاتالوگهای الکترونیکی
مزایای استفاده از تیزر تبلیغاتی
- معرفی کاملی از کسبوکار و محصولات آن ارائه میدهد.
- استفاده از تیزر تبلیغاتی موجب افزایش فروش و بازگشت سرمایه میشود.
- احتمال تبدیل بازدیدکننده به خریدار محصول را افزایش میدهد.
- ساختن یک تیزر تبلیغاتی حرفهای و هدفمند، موجب افزایش آگاهی از برند میشود.
- موجب کسب اعتبار میان مخاطبان هدف میشود.
- نشاندهندۀ حرفهای بودن برند شماست.
- هویت بصری و تخصص کسبوکار را نمایش میدهد.
- نام برند را در ذهن مخاطب ماندگار میکند.
- رتبۀ سایت در نتایج جستوجوی گوگل ارتقا مییابد.
- با وجود تیزر تبلیغاتی، اعتماد مشتریان را راحتتر به دست میآورید.
- کاربران به راحتی میتوانند تیزرهای تبلیغاتی را در فضای اینترنت به اشتراک بگذارند که نوعی بازاریابی رایگان محسوب میشود.
تیزر تبلیغاتی چگونه به رشد کسبوکار کمک میکند؟
تیزر تبلیغاتی اگر به صورت تخصصی و خلاقانه ساخته شود، فرایند جذب مشتری را تسهیل میکند و یکی از بهترین روشها برای جلب اعتماد مشتریان و ترغیب آنها به خرید محصول محسوب میشود. استفاده از تیزر تبلیغاتی موجب میشود کسبوکار و تمام محصولات یا خدمات آن در قالب یک ویدئوی جامع معرفی شوند و جای سوال و ابهام برای بیننده باقی نماند.
به عنوان صاحب کسبوکار، باید بتوانید در فرصتی کوتاه کسبوکار را به مشتریان معرفی کنید و آنها را برای مدتی در سایت خود نگه دارید. تیزر تبلیغاتی ابزار مناسبی برای رسیدن به این هدف به شمار میرود و مانند یک فروشندۀ ماهر، کسبوکار را به مخاطب معرفی میکند.
بهترین تیزر تبلیغاتی چه ویژگیهایی دارد؟
- کسبوکار را به طور کامل و جامع معرفی کند.
- نیاز به خرید محصول یا استفاده از خدمات برند را در مشتری ایجاد کند.
- از زبانی ساده برای معرفی کسبوکار استفاده کند.
- از اصول زیباییشناختی و جلوههای بصری و شنیداری جذاب استفاده شده باشد.
- متناسب با نیاز و هدف کسبوکار ساخته شده باشد.
- خلاقانه و اختصاصی باشد.
- مخاطبمحور باشد و سلیقۀ مخاطب هدف را در نظر بگیرد.
- اصول طراحی حرفهای فیلمسازی رعایت شده باشد.
- جذابیت ظاهری و پیامی روشن و واضح داشته باشد.
- مخاطب را درگیر کند و حس کنجکاوی او را برانگیزد.
- طوری طراحی شود که مخاطب حس کند گفتوگویی با او شکل گرفته است و خود را بخشی از تیزر تبلیغاتی بداند.
- در صورت امکان از نکات آموزشی، طنز و نوستالژی استفاده شود تا برای مخاطب جذابتر باشد.
7 گام ساختن تیزر تبلیغاتی در مشهد
برای ساختن تیزر تبلیغاتی در مشهد باید به صورت هدفمند و با برنامهریزی دقیق پیش بروید و مراحل پیش تولید، تولید و پس از تولید را با دقت طی کنید. ساخت یک تیزر تبلیغاتی خلاقانه مستلزم صرف وقت و انرژی زیاد است و 7 مرحله دارد که در ادامه این مراحل را شرح میدهیم.
تحقیق و برنامهریزی
مهمترین بخش ساخت تیزر تیلیغاتی، تحقیق و برنامهریزی برای انجام آن است که به زمان و دقت زیادی نیاز دارد. ابتدا باید تعیین کنید که هدف شما از ساخت تیزر تبلیغاتی در مشهد چیست و چه انتظاراتی از آن دارید. تا حد امکان هدف خود را به صورت جزئی مشخص کنید و آن را همه جانبه بسنجید.
پس از تعیین هدف، باید مخاطبان هدف را هم مشخص کنید. تیزر تبلیغاتی شما قرار است توجه کدام گروه سنی یا قشر خاص را جلب کند؟ سپس با توجه به سلیقۀ مخاطبان هدف و بودجهای که برای ساخت تیزر تبلیغاتی در مشهد در نظر گرفتهاید، میتوانید یکی از انواع تیزر را انتخاب کنید.
مشخص کردن لحن تیزر تبلیغاتی و مدت زمان آن، قدم بعدی برنامهریزی محسوب میشود. رسمی یا غیررسمی بودن لحن ویدئو و سرعت انتقال اطلاعات باید کاملاً مشخص شوند. مدت زمان تیزر تبلیغاتی نیز به اهداف کسبوکار، بودجه و پلتفرمی که قصد انتشار تیزر را دارید، بستگی دارد. معمولاً تیزرهای تلویزیونی کمتر از 60 ثانیه، تیزرهای شبکههای اجتماعی حدوداً 60 ثانیه و تیزرهای داستانی توصیفی بیشتر از 60 ثانیه هستند.
در گذشته تلویزیون تنها گزینۀ انتشار تیزرهای تبلیغاتی بودند، اما در حال حاضر پلتفرمهای زیادی وجود دارند که میتوانند میزان تیزر تبلیغاتی شما باشند و امکان انتشار محتوای ویدئویی را دارند. پلتفرم مناسب را براساس سلیقۀ مخاطبان هدف انتخاب کنید.
پس از انجام مراحل گفتهشده، لازم است برنامهای منسجم از کارهایی که قصد دارید انجام دهید، تهیه کنید و حتماً تقسیم کار دقیقی انجام دهید. ساخت یک تیزر تبلیغاتی باکیفیت به کار تیمی قوی نیاز دارد و اگر تقسیم کار وجود نداشته باشد، نمیتوانید به اهداف خود برسید. وظایف هرکس را با ذکر محدودیت زمانی مشخص کنید و از برنامههای مدیریت پروژه مانند Trello برای نظارت بهتر بر روند انجام کار کمک بگیرید.
نوشتن سناریوی تیزر تبلیغاتی
سناریو یا فیلمنامه تیزر تبلیغاتی در این مرحله همراه با جزئیات کامل نوشته میشود. دکور صحنه، دیالوگها و حرکات بازیگران، زمان فیلمبرداری، نحوۀ حرکت دوربین و تمام اقداماتی که قرار است انجام شوند، در این مرحله مشخص میشوند. همچنین استفاده از گوینده یا زیرنویس در تیزر تبلیغاتی در این مرحله تعیین میشود.
تصویرسازی سناریو
تصویرسازی سناریو یک پیشنویس از کاری است که میخواهید انجام دهید و به شما کمک میکند تا از مسیر خود منحرف نشوید. تصویرسازی سناریو باید با جزئیات کامل همراه باشد تا بتوانید کار را با دقت بالا انجام دهید و در نهایت از آن برای چک کردن خروجی کار استفاده کنید.
ساخت تیزر
بخش مقدماتی و تئوری ساخت تیزر تبلیغاتی به پایان رسیده است و در این مرحله وارد بخش عملی کار میشوید. با توجه به نوع تیزر که در مرحلۀ اول انتخاب کردهاید و با کمک افراد متخصص، فیلمبرداری تیزر انجام میشود.
تدوین تیزر
ساخت تیزر تبلیغاتی بدون تدوین آن امکانپذیر نیست. تصاویر باید براساس سناریو کنار هم قرار بگیرند و اگر از صدای گوینده یا زیرنویس استفاده کردهاید، باید در مرحلۀ تدوین آن را به ویدئو اضافه کنید.
بررسی نهایی
پیش از انتشار تیزر، تمام بخشهای آن را دقیق و کامل بررسی کنید و با سناریو تطبیق دهید. تصاویر و موسیقی به کار رفته در تیزر نباید قانون کپیرایت را نقض کنند، وگرنه زحمات شما کاملاً هدر خواهد رفت. با بررسی نهایی کار میتوانید ایرادهای جزئی تیزر را رفع کرده و تغییرات مدنظر را اعمال کنید.
انتشار تیزر تبلیغاتی
پس از تدوین تیزر و بررسی نهایی آن، میتوانید از نتیجۀ کار خروجی بگیرید و آن را منتشر کنید. فرمت تیزر تبلیغاتی به پلتفرمی که قرار است در آن منتشر شود بستگی دارد. فرمت MP4 برای پلتفرمهای میزان محتوای ویدئویی و فرمت MOV برای تبلیغات تلویزیونی مناسب است.
نکات مهمی که برای ساخت تیزر تبلیغاتی باید بدانید
- تحقیق و برنامهریزی جزو اصلیترین بخشهای ساخت تیزر تبلیغاتی هستند و بدون برنامهریزی دقیق نباید اقدامی انجام دهید.
- برای ساخت تیزر تبلیغاتی، مخاطبان و بازار هدف را در نظر بگیرید.
- CTA یا دعوت به عمل یکی از مهمترین بخشهای تیزر تبلیغاتی است که در آن، بیننده به انجام کاری مشخص مانند خرید محصول، استفاده از کد تخفیف یا به اشتراک گذشتن ویدئو دعوت میشود و حتماً باید در تیزر تبلیغاتی گنجانده شود.
- تیزر را در پلتفرمهای مختلف منتشر کنید؛ هر پلتفرمی که مخاطبان شما در آنجا حضور فعال دارند.
- تیزر تبلیغاتی نمیتواند همزمان تمام بخشهای کسبوکار را به طور کامل پوشش دهد، بنابراین لازم است روی یک بخش (مثلاً معرفی محصولات و خدمات) تمرکز بیشتری داشته باشید.
- بهتر است تیزر را به صورت داستانی روایت کنید تا اثرگذاری آن بیشتر شود.
- تیزر تبلیغاتی باید مخاطب را درگیر کند و تعاملی باشد.
- از یک تیم حرفهای و باتجربه برای ساخت تیزر تبلیغاتی کمک بگیرید.
- تیزر تبلیغاتی باید خلاقانه و اختصاصی باشد تا در دنیای رقابتی کسبوکارها دیده شود.
- بهتر است در ساخت تیزرهای تبلیغاتی از ایدههای مفهومی استفاده کنید تا پیام برند شما به شیوهای اثرگذار به مخاطب منتقل شود.
هزینۀ تیزر تبلیغاتی در مشهد چگونه تعیین میشود؟
هزینۀ ساخت تیزر تبلیغاتی در مشهد به نوع پروژه و زمان موردنیاز برای ساخت آن بستگی دارد و نمیتوان قیمتی ثابت و دقیق برای ساخت انواع تیزر تیلیغاتی تعیین کرد. به میزانی که نوع تیزر تبلیغاتی مدنظر خلاقانهتر و اختصاصیتر باشد و تیمی حرفهایتر طراحی تیزر را انجام دهند، هزینۀ ساخت آن افزایش مییابد. زمانی میتوانید تیزر تبلیغاتی دلخواه خود را داشته باشید که برای آن بودجۀ مناسبی در نظر بگیرید و ساخت تیزر تبلیغاتی را به یک تیم متخصص با تجهیزات کامل بسپارید.
جمعبندی
در این مقاله از آکادمی معین حسینی با تیزر تبلیغاتی به عنوان یکی از روشهای بازاریابی ویدئویی آشنا شدیم و انواع و عناصر کلیدی آن را معرفی کردیم. پس از شرح اهداف تیزر تبلیغاتی، موارد استفاده و مزایای ساخت آن را بررسی کردیم و تاثیر تیزر تبلیغاتی را بر رشد کسبوکار توضیح دادیم.
سپس، ویژگیهای بهترین تیزر تبلیغاتی را بیان کردیم و 7 مرحلۀ ساخت تیزر تبلیغاتی در مشهد را شرح دادیم. در پایان، مهمترین نکات ساخت تیزر تبلیغاتی را توضیح دادیم و عوامل موثر بر هزینۀ ساخت تیزر تبلیغاتی در مشهد را بررسی کردیم.