سوشال سیگنال (Social Signal) چیست و چطور روی سئو تاثیر می‌گذارد؟

تاثیر سوشال سیگنال در سئو

تصور کنید یک پست در اینستاگرام یا لینکدین منتشر می‌کنید و در عرض چند ساعت، هزاران نفر آن را لایک کرده، کامنت گذاشته یا با دیگران به اشتراک می‌گذارند. این واکنش‌ها چیزی بیشتر از یک علاقه ساده نیست، این همان چیزی است که متخصصان سئو آن را «سوشال سیگنال» می‌نامند. سوشال سیگنال‌ها نشان می‌دهند که محتوای شما چقدر برای مخاطبان جذاب است و به‌طور غیرمستقیم می‌توانند رتبه محتوای شما را در موتورهای جستجو تحت تاثیر قرار دهند. در واقع یکی از راهکارهای بهبود سئو، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد بک‌لینک ارزشمند است که در ادامه این مقاله از مجله آکادمی معین حسینی بیشتر به آن می‌پردازیم. همچنین اگر به دنبال یادگیری اصول حرفه‌ای سئو هستید، پیشنهاد می‌کنیم خرید دوره جامع سئو را در اولویت قرار دهید.

اهمیت سوشال سیگنال در سئو

شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به‌شکل قابل‌توجهی توسعه یافته و مدت کوتاهی است که در نتایج گوگل نیز می‌توانید علاوه‌بر لینک سایت‌های مختلف، لینک برخی صفحات شبکه‌های اجتماعی را نیز مشاهده کنید. سوشال سیگنال (Social Signal) به تعاملات کاربران در شبکه‌های اجتماعی مثل لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری و دنبال کردن اشاره دارد که نشان‌دهنده محبوبیت و اعتبار یک برند یا محتواست. سوشال سیگنال می‌تواند روی سئو محلی، افزایش ترافیک سایت و آگاهی از برند تاثیر مثبت داشته باشد، از دیگر دلایل اهمیت سوشیال سیگنال نیز می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

  • تاثیر مستقیم بر سئوی فروشگاه‌های آنلاین: شبکه‌های اجتماعی فراتر از پیام‌رسانی عمل کرده و می‌توانند رتبه سایت را بهبود دهند.
  • ایجاد ترافیک هدفمند به سایت: شبکه‌ها پلی برای هدایت کاربران و مشتریان واقعی به سایت شما هستند.
  • ثبت موقعیت فروشگاه و بهبود سرچ محلی: کمک به دیده شدن بهتر کسب و کارهای کوچک و محلی.
  • افزایش اعتبار و شهرت برند: تعاملاتی مثل کامنت و منشن به افزایش اعتماد کاربران و در نتیجه افزایش قدرت دامنه (Domain Authority) منجر می‌شود.
  • امکان حضور در نتایج جستجو: شبکه‌های اجتماعی فعال و موفق می‌توانند در SERP رتبه بگیرند و برند را بیشتر معرفی کنند.

اهمیت سوشال سیگنال در سئو

ایجاد بک لینک از طریق سوشال سیگنال

یکی از مزیت‌های انتشار محتوای ترند و کاربر پسند در شبکه‌های اجتماعی، گرفتن بک‌لینک‌های ارزشمند است که باعث می‌شود گوگل امتیاز و اعتبار بیشتری به سایت ما بدهد. براساس اطلاعاتی که از برخی منابع معتبر منتشر شده نیز نتایج نشان می‌دهد سیگنال‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی می‌آیند به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند روی رتبه طبیعی سایت تاثیر بگذارد. بیشتر دیده شدن در شبکه‌ها باعث افزایش بک لینک‌ها و آگاهی کاربران از برند می‌شود. همچنین کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی بیشتر به سایت بازمی‌گردند که باعث افزایش زمان مرور (Browsing Time) می‌شود که یکی از راه‌های ارسال سیگنال مثبت به موتورهای جستجو از جمله گوگل می‌شود.

بهترین راهکار برای تقویت سوشال سیگنال

برای این‌که بتوانیم از سوشال سیگنال نتیجه خوبی بگیریم و همواره بک‌لینک‌های ارزشمند از شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم، باید محتوای مورد نیاز کاربران را تولید کنیم. کیفیت، انتشار منظم محتوا و تعامل با کاربران سه راهکار اصلی برای تقویت سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. همچنین از دیگر راهکارها برای تقویت سوشال سیگنال می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

۱. تولید محتوای باکیفیت و جذاب

محتوایی بسازید که ارزش اشتراک‌گذاری داشته باشد و مخاطب را جذب کند. عکس، ویدئو، اینفوگرافیک و محتوای آموزشی باعث افزایش تعامل کاربران و لایک، کامنت و اشتراک‌گذاری می‌شود. هرچه محتوای شما جذاب‌تر باشد، شانس دیده شدن و ایجاد سوشال سیگنال بیشتر می‌شود.

۲. فعالیت منظم و مستمر در شبکه‌های اجتماعی

پست‌گذاری منظم باعث می‌شود کاربران شما را دنبال کنند و تعامل بیشتری داشته باشند. همچنین الگوریتم شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام محتوای فعال و مستمر را بیشتر به دیگران نشان می‌دهند، که روی کیفیت سیگنال ارسالی تاثیر مستقیم دارد.

۳. تعامل مستقیم با کاربران

به کامنت‌ها و پیام‌ها پاسخ دهید و با کاربران گفت‌وگو کنید. این تعامل نه تنها اعتماد و وفاداری ایجاد می‌کند بلکه مشارکت کاربران را بالا برده و سیگنال‌های سوشال را تقویت می‌کند.

۴. استفاده از هشتگ‌ها و تگ‌های مناسب

هشتگ‌ها و تگ‌های مرتبط باعث می‌شوند محتوای شما در جستجوهای شبکه‌های اجتماعی بیشتر دیده شود. این افزایش دیده شدن، احتمال لایک، اشتراک‌گذاری و لینک‌دهی را بالا می‌برد.

۵. تشویق کاربران به اشتراک‌گذاری و منشن با ایجاد کمپین یا مسابقات

با ایجاد کمپین‌ها یا مسابقات می‌توانید کاربران را تشویق کنید محتوای شما را به اشتراک بگذارند یا دوستانشان را منشن کنند. این تعامل ساده باعث افزایش سوشال سیگنال‌ها و دیده شدن برند می‌شود. هرچه مشارکت کاربران بیشتر باشد، شانس جذب مخاطب جدید و افزایش بازدید سایت هم بالاتر می‌رود.

تشویق کاربران به اشتراک‌گذاری و منشن با ایجاد کمپین یا مسابقات

سوشال سیگنال چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

سوشال سیگنال روی نتایج سئو تاثیر دارد، زیرا هر نوع سیگنالی که نشان‌دهنده افزایش اعتبار یک دامنه یا علاقه کاربران به یک سایت است، برای گوگل مهم است. افزایش سوشال سیگنال‌ها اعتبار دامنه و ارزش URL ها را بالا می‌برد و به ایجاد بک لینک‌های باکیفیت کمک می‌کند، چرا که کاربران محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند و لینک‌های ورودی ایجاد می‌کنند. همچنین هرچه تعامل و اشتراک‌گذاری بیشتر باشد، کاربران زمان بیشتری را در سایت می‌گذرانند، نرخ خروج کاهش می‌یابد و بازدیدها افزایش پیدا می‌کند، که همه این عوامل در نهایت باعث بهبود سئوی سایت و افزایش شانس فروش یا جذب مشتری می‌شوند. اگر به دنبال یادگیری اصول حرفه‌ای سئوی خارج از صفحه هستید و می‌خواهید با تکنیک‌های عملی، جایگاه سایت‌تان را در گوگل ارتقا دهید، همین حالا برای خرید دوره سئو خارجی اقدام کنید و یک قدم جلوتر از رقبا باشید.

از چه شبکه های اجتماعی میتوانیم سوشیال سیگنال بدست بیاوریم؟

اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین و پینترست در حال حاضر جزو ترندترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا هستند که بیشترین تعامل کاربران را دارند و می‌توان از آن‌ها برای سوشال سیگنال استفاده کرد. همچنین شبکه‌های ویدیویی مانند یوتیوب و تیک‌تاک و شبکه‌های تخصصی یا محلی هم می‌توانند سوشال سیگنال ایجاد کنند. هر پلتفرمی که کاربران در آن محتوا را لایک، کامنت یا به اشتراک بگذارند می‌تواند برای سئو مفید باشد.

از چه شبکه های اجتماعی میتوانیم سوشیال سیگنال بدست بیاوریم؟

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید از ظرفیت تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی برای بهبود سئو استفاده کنید، با تقویت سوشال سیگنال این امر امکان‌پذیر است. زیرا تعامل کاربران با محتوای شما باعث افزایش ترافیک سایت، ایجاد بک لینک‌های با کیفیت و افزایش اعتبار دامنه می‌شود. یکی از مهم‌ترین انواع سیگنال‌های اجتماعی، برند منشن (Brand Mention) است؛ یعنی زمانی که کاربران یا صفحات دیگر در شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌ها، نام برند شما را بدون لینک مستقیم ذکر می‌کنند. این نوع اشاره نیز می‌تواند به گوگل نشان دهد که برند شما معتبر و قابل توجه است و در نتیجه به بهبود رتبه سایت کمک کند. همچنین برای یادگیری مهارت‌های بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره تخصصی می‌توانید از تیم و دوره‌های حرفه‌ای آکادمی سئو معین حسینی بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

۱. سوشال سیگنال چیست؟

سوشال سیگنال به تعاملات کاربران با محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی مانند لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری و منشن گفته می‌شود. این سیگنال‌ها نشان می‌دهند که محتوا چقدر برای کاربران جذاب و ارزشمند است.

۲. آیا سوشال سیگنال روی سئو تاثیر دارد؟

سوشال سیگنال‌ها به‌طور غیرمستقیم رتبه سایت را بهبود می‌دهند، زیرا باعث افزایش ترافیک هدفمند، بک لینک‌های باکیفیت، زمان ماندگاری کاربران در سایت و اعتبار دامنه می‌شوند که همه از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی هستند.

۳. چگونه می توان سوشال سیگنال را افزایش داد؟

تولید محتوای جذاب و باکیفیت اگر به‌صورت منظم باشد و موجب افزایش تعامل کاربران با اشتراک‌گذاری، منشن و تعامل مستقیم شود، می‌تواند به بهبود و افزایش سوشال سیگنال کمک کند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
گواهینامه SSL

گواهینامه SSL چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این پست میخوانید گواهینامه SSL ( اس اس ال) چیست؟معرفی انواع گواهینامه SSLعملکرد گواهینامه SSL به چه صورتی…

بیشتر بخوانید
بالا بردن سرعت سایت

از صفر تا صد افزایش بالابردن سرعت سایت؛ کلید طلایی برای کاهش نرخ پرش و افزایش فروش

آنچه در این پست میخوانید سرعت لود خوب چه مزیتی برای سایت دارد؟تاثیر سرعت سایت بر سئوروش‌های تضمینی برای افزایش…

بیشتر بخوانید
سایت مپ چیست؟

سایت مپ (Sitemap) چیست؟

آنچه در این پست میخوانید انواع سایت مپ (Sitemap )نقشه سایت XMLنقشه‌های سایت HTMLانواع سایت مپ بر اساس نیاز سایتسایت‌…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *