آشنایی با گوگل ادز (Google Ads) و نحوه کار آن

گوگل ادز یا گوگل ادورز یکی از سرویس‌های شرکت گوگل است که از طریق آن، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند تبلیغات خود را به کاربرانی برسانند که در حال جست‌وجوی کلمات کلیدی مدنظر خود هستند. تبلیغ‌کننده باید برای هر کلیک هزینه‌ای را بپردازد و در ازای آن به مخاطب هدف خود برسد و کسب‌وکار خود را مطرح کند. در ادامه با مفاهیم اصلی گوگل ادز، مزایای تبلیغات گوگل و نحوۀ کار آن آشنا می‌شویم.

مفاهیم اصلی گوگل ادز

برای آشنایی با نحوۀ عملکرد گوگل ادز، ابتدا لازم است مفاهیم اصلی آن را بدانید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کمپین تبلیغاتی

در کمپین تبلیغاتی تعدادی آگهی تعریف می‌شوند و می‌توانید برای هرکدام محدودیت‌هایی مانند تاریخ شروع، پایان و بودجه روزانه تعریف کنید.

گروه آگهی

تعدادی آگهی و کلمات کلیدی را دربر‌می‌گیرد.

آگهی‌ها

ترکیبی از متن و لینک هستند که به کاربر نمایش داده می‌شوند. در کنار آگهی‌ها کلمۀ Ad وجود دارد که تمایز آن‌ها را با سایر لینک‌ها نشان می‌دهد.

چرا باید از تبلیغات گوگل استفاده کنیم؟

  1. تبلیغات شما در بزرگ‌ترین و پرکاربردترین موتور جست‌وجوی دنیا نمایش داده می‌شود.
  2. تبلیغات صرفاً به کاربرانی نشان داده می‌شود که دنبال همان محصول یا محتوا هستند و هدفمند است.
  3. موجب افزایش بازدید و رشد کسب‌وکار شما می‌شود.
  4. در صورت مدیریت صحیح، بازگشت سرمایه قوی خواهید داشت.
  5. همواره برای راحتی کاربران به‌روزرسانی می‌شود.
  6. آمار کامل وضعیت تبلیغات در قالب Insight ارائه می‌شود.
  7. می‌توانید کمپین را طریق موبایل هم راه‌اندازی کنید.
  8. در سرویس تبلیغات گوگل می‌توان مخاطبان هدف را براساس رده سنی، جنسیت، علاقه، مکان و حتی دستگاه مورداستفاده مشخص کرد.

تبلیغات گوگل ادز

 

گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟

پس از فعال شدن، تبلیغات گوگل در صفحۀ جست‌وجوی کاربر قرار می‌گیرد و کاربر با کلیک کردن روی تبلیغ، به وب‌سایت شما منتقل می‌شود. حتی اگر کاربر از سایت شما خرید نکند، هزینۀ کلیک از تبلیغ‌کننده دریافت می‌شود. گوگل در مورد جایگاه تبلیغ و مزایده و تعداد مخاطبان هدف تصمیم می‌گیرد و برای تبلیغات موثر ارزش بیشتری قائل است. هرچه تبلیغ شما به کلمات کلیدی کاربر نزدیک‌تر باشد، بازدیدکنندۀ بیشتری جذب خواهید کرد.

برای به دست آوردن جایگاه و ترافیک مناسب، باید بر روی عبارات مزایده کنید و با مدیریت صحیح بودجه، نتایج خوبی بگیرید. همچنین متن تبلیغات و محتوای سایت باید مرتبط و درجه یک باشد تا مشتری احتمالی را از دست ندهید. با مدیریت موثر گوگل ادز، کمپین شما ترافیک و نتیجۀ دلخواه را با صرف هزینه‌ای معقول به دست خواهد آورد.

هزینۀ تبلیغات در گوگل ادز

هزینۀ تبلیغات گوگل یکسان نیست و عواملی مانند میزان رقابت کلمات کلیدی، حضور رقبا و بهینه‌سازی سایت (سئو) در تعیین هزینۀ تبلیغات موثر هستند. اگر رقم پیشنهادی شما به ازای هر کلیک بسیار پایین باشد، ممکن است گوگل آگهی مدنظر را نمایش ندهد.

هزینۀ تبلیغات گوگل از 10 تا 10000 دلار متغیر بوده و میانگین هزینۀ هر کلیک بین 1 تا 2 دلار است. اگر 1000 دلار برای تبلیغ در گوگل ادز هزینه کنید، معمولاً بین 500 تا 1000 کلیک دریافت می‌کنید.

هزینه تبلیغات گوگل ادز

تفاوت سئو و تبلیغات گوگل

گوگل ادز و سئو رقیب یکدیگر نیستند، بلکه دو ابزار قدرتمند برای رشد کسب‌وکار شما محسوب می‌شوند و البته تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. گوگل ادز شیوۀ سریع‌تری برای دریافت ترافیک هدفمند است، در حالی که ارتقای رتبه و کسب ترافیک بالا از طریق سئو به زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین شما می‌توانید از طریق گوگل ادز مخاطبان هدف را با دقت بیشتری مشخص کنید و بازدیدکنندگانی را جذب کنید که به احتمال زیاد مشتری وب‌سایت شما خواهند بود.

محاسبۀ بازگشت سرمایه در سئو نسبت به گوگل ادز دشوارتر است و تضمینی هم برای نمایش وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجو وجود ندارد. درحالی‌که در گوگل ادز تبلیغ شما در صورت تایید، حتماً نمایش داده می‌شود و در بالای لیست نتایج جست‌وجو قرار می‌گیرد.

در کنار استفاده از امکانات گوگل ادز برای جذب سریع ترافیک، شرکت در دوره جامع سئو به شما کمک می‌کند تا به شکل اصولی و ماندگار جایگاه سایت خود را در نتایج جست‌وجو بهبود دهید و مخاطبان هدف را از طریق سئو نیز جذب کنید.

شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد: سئو سایت چیست؟

چگونه در مزایدۀ گوگل شرکت کنیم؟

ابتدا باید یک اکانت در پنل گوگل ادز بسازید که هزینه‌ای ندارد و رایگان است. کمپین تبلیغاتی شما در این اکانت تعریف و اجرا می‌شود. در ایران به صورت مستقیم نمی‌توانید به این کمپین‌ها دسترسی داشته باشید و باید از شرکت‌های واسط کمک بگیرید.

شرکت در مزایدۀ گوگل

سپس کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود را فهرست می‌کنید و می‌توانید تبلیغات خود را با پیشنهاد دادن کلمات کلیدی در نتایج جست‌وجو قرار دهید. اگر میزان رقابت کلمه کلیدی زیاد باشد، هزینۀ هر کلیک نیز بیشتر خواهد بود. از هر شرکت فقط یک کلمۀ کلیدی وارد هر مزایده می‌شود.

گوگل با فرایند مذاکره تصمیم می‌گیرد که تبلیغات کدام شرکت متقاضی بالاتر نمایش داده شود. در اینجا کیفیت کلمه کلیدی و مبلغ پیشنهادی هر شرکت اهمیت می‌یابد. آگهی با کیفیت پایین احتمال نمایش کمتری خواهد داشت، حتی اگر مبلغ زیادی را برای نمایش تبلیغ پیشنهاد داده باشید.

شیوه‌های تبلیغ در Google Ads

سرویس تبلیغات گوگل شیوه‌های گوناگونی را در اختیار تبلیغ‌کننده قرار می‌دهد تا با توجه به حوزۀ کاری و محصولی که قصد افزایش فروش آن را دارید، بهترین شیوه را انتخاب کنید. در ادامه به معرفی این شیوه‌ها می‌پردازیم.

تبلیغ در نتایج جست‌وجو

با علامت Ad در کنار نتایج جست‌وجو مشخص می‌شود و متداول‌ترین نوع تبلیغات گوگل است.

تبلیغ در نتایج جست‌وجو

تبلیغ ویدئویی

با کمک پلتفرم‌های ویدئومحور مانند یوتیوب انجام می‌شود. گوگل از تبلیغ‌کننده یک تیزر تبلیغاتی دریافت می‌کند و آن را در این پلتفرم‌ها نمایش می‌دهد.

تبلیغ در اپلیکیشن‌ها

تبلیغاتی هستند که در حین استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شوند.

تبلیغ نمایشی

در این حالت گوگل از تبلیغ‌کننده یک بنر تبلیغاتی دریافت می‌کند و آن را در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های پربازدید نمایش می‌دهد. وب‌سایت میزبان نیز بابت تبلیغات هزینه دریافت می‌کند.

جمع‌بندی

با استفاده از گوگل ادز یا سرویس تبلیغات گوگل می‌توانید بازدیدکنندگان هدفمند جذب کنید و کسب‌وکار خود را رشد دهید. استفاده از تبلیغات گوگل در صورت مدیریت صحیح و موفق شدن در مزایده، مزایای زیادی برای تبلیغ‌کننده به همراه دارد.

هزینۀ تبلیغات گوگل به عواملی مانند میزان رقابت کلمات کلیدی، حضور رقبا و بهینه‌سازی سایت بستگی دارد. گوگل ادز از طریق نمایش دادن تبلیغات در نتایج جست‌وجو، اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌های ویدئومحور و وب‌سایت‌های پربازدید، به افزایش ترافیک سایت و فروش محصولات شما کمک می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با شیوه‌های تبلیغات آنلاین و بهینه‌سازی سایت، می‌توانید از آموزش‌های تخصصی آکادمی معین حسینی بهره‌مند شوید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
برند منشن

برند منشن (Brand Mention) چیست؟ و چه تاثیر بر سئو دارد؟

آنچه در این پست میخوانید برند منشن چیست؟اهمیت برند منشن در بازاریابی درون‌گرابرند منشن چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟مهم‌ترین…

بیشتر بخوانید
بهترین منابع یادگیری سئو

بهترین منابع یادگیری سئو در سال ۲۰۲۵ برای مبتدیان تا حرفه ای ها

آنچه در این پست میخوانید منابع آموزش سئو برای مبتدیانبلاگ Semrush؛ آموزش اصول اولیه سئوبلاگ Mangools؛ یادگیری سئو به زبان…

بیشتر بخوانید
برنامۀ فروش

چگونه یک برنامۀ فروش بنویسیم: الگو + نمونه

آنچه در این پست میخوانید برنامۀ فروش چیست؟اهداف یک طرح فروش موثر کدامند؟فرایند برنامه‌ریزی فروشقدم اول: داده‌های فروش را جمع‌آوری…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *