برند منشن (Brand Mention) چیست؟ و چه تاثیر بر سئو دارد؟

برند منشن

تصور کنید یک روز در حال گشت و گذار در اینترنت هستید و ناگهان در یک محتوای وبلاگ یا شبکه‌ اجتماعی نام برندی را بدون لینک مستقیم به آن می‌بینید، این همان «برند منشن» است! برند منشن (Brand Mention) نه تنها نشان‌دهنده محبوبیت و شناخته‌شدن برند شما میان کاربران است، بلکه روی سئو هم تاثیر دارد! زیرا موتورهای جستجو این اشاره‌ها را به‌عنوان نشانه‌ای از اعتماد و اعتبار برند در نظر می‌گیرند که روی رتبه سایت تاثیر دارد. البته قبل از این اقدامات بهتر است با مطالعه این مقاله از مجله آکادمی معین حسینی بدانید برند منشن چیست و چه مزایایی دارد!

برند منشن چیست؟

به هر نوع اشاره یا ذکر نام یک برند در فضای سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی بدون این‌که الزاما لینکی به وب‌سایت داده شود، برند منشن (Brand Mention) می‌گویند. این اشاره‌ها چه مثبت و چه منفی، به‌عنوان سیگنالی مهم برای سئو، بازاریابی و ابزاری برای شناخت جایگاه برند در ذهن مخاطبان عمل می‌کنند.

اهمیت برند منشن در بازاریابی درون‌گرا

بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing) رویکردی است که به‌جای تبلیغات مستقیم یا تبلیغات محیطی، با تولید محتوای ارزشمند و ایجاد تعامل واقعی، مخاطب را به‌سمت برند جذب می‌کند. در این روش، اعتماد و دیده‌شدن طبیعی برند اهمیت زیادی دارد و برند منشن نقشی کلیدی در آن ایفا می‌کند. زیرا هر بار که کاربران نام برند را در فضای آنلاین می‌بینند، به‌صورت غیرمستقیم جذب برند شما شده و علاقه‌مند می‌شوند تا در مورد محصول یا خدمات شما اطلاعات کسب کنند.

برند منشن چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

برند منشن یکی از راه‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن یک برند در فضای آنلاین را معرفی کنید و اعتبار آن را با کارکردن روی هویت برند افزایش دهید که این موضوع می‌تواند روی سئو تاثیر مثبت داشته باشد. برند منشن حتی اگر لینکی به سایت وجود نداشته باشد هم تاثیرگذار است. زیرا این اشاره‌ها مانند یک سیگنال اعتماد عمل می‌کنند و می‌توانند اعتبار برند را در الگوریتم‌های گوگل افزایش دهند. برند منشن‌های مثبت باعث تقویت جایگاه سایت در نتایج جستجو و ایجاد اعتماد بیشتر در مخاطبان می‌شوند. به‌صورت کلی منشن‌ها وقتی می‌توانند روی سئو تاثیر بگذارند که به‌درستی مدیریت شوند.

برای درک بهتر مفاهیم مرتبط با برند منشن و ارتباط آن با سئو میتوانید دوره جامع آموزش سئو را تهیه کنید.

برند منشن چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

مهم‌ترین مزایای برند منشن

برند منشن ابزاری طبیعی و بی‌خطر برای افزایش اعتبار برند در گوگل است و برخلاف بک‌لینک‌های مصنوعی، احتمال جریمه توسط الگوریتم پنگوئن را از بین می‌برد. یکی از مهم‌ترین کاربردها و مزیت‌های استفاده از منشن‌ها این است که می‌توانید از طریق آن نظرات مثبت یا منفی کاربران را بدانید. از دیگر مزیت‌های Brand Mention نیز می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش اعتبار و اعتماد برند در نگاه گوگل و کاربران
  • بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو (مانند یک بک‌لینک ضمنی)
  • افزایش آگاهی از برند و شناخته شدن بیشتر در بازار هدف
  • کمک به جذب مخاطبان جدید از طریق ذکر نام در منابع مختلف
  • فراهم کردن فرصت برای تحلیل بازخوردها و بهبود استراتژی بازاریابی
  • اثر مثبت در مدیریت شهرت آنلاین (Online Reputation Management)
  • ایجاد مزیت رقابتی نسبت به برندهایی که کمتر در فضای آنلاین منشن می‌شوند

ارتباط برند منشن و آگاهی از برند در شبکه‌های اجتماعی

هر بار که کاربران در شبکه‌های اجتماعی نام برند شما را در پست‌ها، کامنت‌ها یا استوری‌ها ذکر می‌کنند، در واقع یک برند منشن شکل گرفته و این عمل باعث دیده‌شدن بیشتر برند شما در میان دنبال‌کنندگان و مخاطبان جدید می‌شود. تکرار و انتشار این منشن‌ها موجب افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) می‌گردد، زیرا کاربران بیشتری با نام و هویت برند شما آشنا می‌شوند.

شاید برای شما جالب باشد: پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست؟

ابزارهای شناخت و اندازه‌گیری برند منشن

برای این‌که بتوانیم از تاثیر و نتایج برند منشن اطلاع پیدا کنیم و متوجه شویم که کاربران در چه فضایی و با چه لحنی از برند ما نام می‌برند. می‌توانیم از ابزارهای مختلفی استفاده کنیم، این ابزارها عبارت‌اند از:

  • Google Alerts: ابزار رایگان گوگل برای اطلاع‌رسانی هر زمان که نام برند شما در وب ذکر شود.
  • Mention: یک ابزار حرفه‌ای مانیتورینگ آنلاین که منشن‌ها را در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی شناسایی می‌کند.
  • Brand24: برای رصد لحظه‌ای منشن‌ها و تحلیل احساسات کاربران (مثبت، منفی یا خنثی).
  • Hootsuite: مدیریت شبکه‌های اجتماعی همراه با قابلیت بررسی منشن‌ها و گفت‌وگوهای مرتبط با برند.
  • Sprout Social: ابزار تحلیلی و مدیریتی شبکه‌های اجتماعی با امکان ردیابی منشن‌ها.
  • Talkwalker Alerts: مشابه Google Alerts اما با دقت و جزئیات بیشتر برای تحلیل منشن‌ها.
  • Awario: ابزاری برای کشف منشن‌ها در وب و شبکه‌های اجتماعی و تحلیل تأثیر آن‌ها بر برند.

از چه روش‌هایی می‌توان برای برند منشن استفاده کرد؟

برای انتخاب بهترین روش منشن کردن برند خود براساس نوع مخاطبان و لحنی که برای برند مناسب است، بهتر است با یک کارشناس بازاریابی درون‌گرا یا یک متخصص سئو مشورت کنید. اما اغلب برندها در حال حاضر از یکی از سه روش زیر برای برند منشن استفاده می‌کنند:

  • رپورتاژ برند منشن: با پرداخت هزینه در سایت‌های معتبر مانند خبرگزاری‌ها می‌توانید رپورتاژی منتشر کنید که فقط نام برند شما ذکر شود. مهم است لحن و سبک نگارش با سایت میزبان هماهنگ باشد تا توسط گوگل جریمه نشوید.
  • پست میهمان: می‌توانید از سایت‌های همکار یا دوستانتان بخواهید محتوایی از شما منتشر کنند که برندتان در آن ذکر شود. اگر این کار در سایت‌های مرتبط با حوزه کاری شما انجام شود، تاثیر برند منشن چند برابر خواهد شد.
  • شبکه‌های اجتماعی و فروم‌ها: حضور فعال در انجمن‌ها، فروم‌ها و سایت‌های نقد و بررسی باعث می‌شود کاربران به‌طور طبیعی برند شما را ذکر کنند. این نوع منشن‌ها اعتبار بالایی دارند چون بر اساس نظر واقعی کاربران شکل می‌گیرند.

روش‌هایی برای برند منشن

جمع‌بندی

در آخر باید بگوییم که برند منشن نوعی تبلیغ طبیعی و با حداقل هزینه در فضای آنلاین است که برخلاف رپورتاژ آگهی، نیاز به پرداخت هزینه بالا یا لینک‌سازی مستقیم ندارد، در نتیجه ریسک جریمه شدن توسط الگوریتم‌های گوگل، به‌ویژه پنگوئن نیز از بین می‌رود. برند منشن بیشتر بر اعتمادسازی، افزایش آگاهی از برند و جذب کاربر به صورت ارگانیک تمرکز دارد، در حالی که رپورتاژ معمولا تبلیغاتی‌تر و محدود به سایت میزبان است. برای استفاده درست از این روش و طراحی یک استراتژی حرفه‌ای، می‌توانید روی تجربه و تخصص تیم آکادمی سئو معین حسینی نیز حساب ویژه باز کنید تا بهترین نتیجه را از برند منشن بگیرید.

سوالات متداول

۱. اهمیت برند سازی در رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی بدون لینک یک از روش‌های برند منشن برای معرفی و برند‌سازی است که با تمرکز بر مزایا و اعتبار کسب‌وکار، اعتماد مخاطب را جلب می‌کند. این اعتماد باعث می‌شود کاربران به‌صورت طبیعی آدرس سایت شما را جستجو کرده و ورودهای ارزشمند و معتبر ایجاد کنند.

۲. آیا گوگل به برند منشن اهمیت می دهد؟

بله، از نظر الگوریتم‌های گوگل برند منشن اهمیت زیادی دارد و می‌تواند روی افزایش اعتبار یک سایت یا کاهش اعتبار آن تاثیر داشته باشد.

۳. برند منشن چگونه به بهبود تجربه مشتری کمک می کند؟

بازتاب نظرات و بازخوردهای واقعی مشتریان یکی از اهداف برند منشن است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند. این آگاهی باعث بهبود خدمات و محصولات شده و در نهایت تجربه‌ای بهتر و رضایت‌بخش‌تر برای مشتریان ایجاد می‌کند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
گواهینامه SSL

گواهینامه SSL چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این پست میخوانید گواهینامه SSL ( اس اس ال) چیست؟معرفی انواع گواهینامه SSLعملکرد گواهینامه SSL به چه صورتی…

بیشتر بخوانید
بالا بردن سرعت سایت

بالا بردن سرعت سایت

آنچه در این پست میخوانید سرعت لود خوب چه مزیتی برای سایت دارد؟تاثیر سرعت سایت بر سئوروش‌های تضمینی برای افزایش…

بیشتر بخوانید
سایت مپ چیست؟

سایت مپ (Sitemap) چیست؟

آنچه در این پست میخوانید انواع سایت مپ (Sitemap )نقشه سایت XMLنقشه‌های سایت HTMLانواع سایت مپ بر اساس نیاز سایتسایت‌…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *